Waarom Google Analytics statistieken ?

 

Op de meeste websites installeer ik Google Analytics.

Hier lees je -in héle grote lijnen – wat dat is.
NB: voor WordPress gebruik ik géén plugin, om het systeem niet onnodig te belasten, de code is vrij simpel toe te voegen in de footer.php
NB2: Om het onderstaande te kunnen meten, plaatst Google Analytics cookies in de browsers van jouw bezoekers. Deze cookies zijn niet nodig om de site te laten functioneren en vandaar dat ik vaak adviseer een Cookie Melder te plaatsen. Het liefst zodanig geïnstalleerd dat Google Analytics pas geactiveerd wordt ná toestemming. (Daar schort het hier en daar nogal aan 🙂  ).
Of zorg ervoor dat je voldoet aan de voorwaarden zoals onderaan zijn beschreven.

Wat zijn webstatistieken? Meten is weten!

Webstatistieken laten bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers naar jouw website komen en hoe lang ze er blijven. Via deze statistieken kun je meer inzicht krijgen in het effect van jouw web-activiteiten op internet. Zo kun je achterhalen of een bepaalde pagina die je net hebt gelanceerd (en bij voorkeur gedeeld in de social media) ook goed bekeken wordt.

Waarom Google analytics?

Google Analytics gaat veel verder dan de het recht toe recht aan meten van bezoekers. Als je je er even in verdiept, en op de knopjes klikt in het linkermenu, krijg je een schat aan informatie.

Menu Google Analytics, zie voorbeelden hieronder

Zoals:

  • Hoeveel (unieke) bezoekers heb je?
  • Hoe lang blijven ze?
  • Hoeveel pagina’s bekijken ze?
  • Welke pagina’s bekijken ze (bezoekersstroom).
  • Waar komen ze vandaan (links op andere websites, social media)
  • Zijn ze direct na het eerste bezoek alweer verdwenen? (Bounce Rate)
  • En via welke weg (zelfs op welk apparaat) navigeren ze door je website.
  • Wat zijn jouw toppagina’s? (interessant om te weten als je een bepaald product of dienst wenst te promoten)
  • Waar verlaten ze de website?
  • etc etc

 

Enkele voorbeelden  (van een willekeurige site, resultaten gemeten over 1 maand)

127 gebruikers die in de maand juli in totaal hebben gezorgd voor 457 sessies (bezoeken) en die gemiddeld 1.145 pagina’s hebben bezocht. Hier is te zien dat het bouncepercentage nogal hoog is, maar dat wordt weer goed gemaakt door de gemiddelde sessieduur. Ofwel: de mensen bezoeken over het algemeen maar 1 pagina, maar die krijgt wel alle aandacht.

Bij ‘Gedrag’ kun je onder meer nagaan welke pagina’s het beste scoren in een bepaalde periode. De index is de Homepage, maar deze hoeft niet altijd bovenaan te staan. Een Nieuwspagina kan op den duur beter scoren, omdat deze veelal hoger gewaardeerd wordt in de zoekmachines.

Je kunt nog veel verder gaan, bijvoorbeeld bij een AdWords Campagne. Of door aan je webbeheerder te vragen om bepaalde links van een code te voorzien waardoor je de clicks beter kunt meten.

Vergeet niet om een Cookiemelder te installeren.
Of verzoek je webbouwer om het volgende te regelen:

  • Gebruik SSL.
  • Sluit een verwerkersovereenkomst met Google.
  • Anonimiseer het IP-adres in Google Analytics.
  • Zet ‘Gegevens delen’ uit. Ook voor Advertentiedoeleinden!
  • Check of je de optie voor User ID’s hebt ingeschakeld.
  • Zet in je Privacyverklaring dat je gebruik maakt van Google Analytics!