Wat is een landingspagina? En hoe maak je deze succesvol?

Een landingspagina is een ‘losse’ webpagina * waar je -één specifieke groep-  klanten overtuigt om één bepaalde actie te ondernemen (‘call-to-action‘).

Zoals:

  • het kopen van een product of dienst;
  • inschrijven voor een nieuwsbrief;
  • sponsoren van een goed doel;
  • abonneren op een blog of podcast;
  • aanvragen van meer informatie;
  • inschrijven voor een cursus;
  • et cetera.

Vaak wordt ernaar verwezen (ofwel gelinkt) vanuit de social media, advertentie, nieuwsbrief of e-mailbericht.

*De landingspagina hoeft niet per se terug te vinden zijn in het menu. Ook is de landingspagina géén vervanging van de site. Een corporate site kan uitstekend worden ingezet als blogsite, en is een middel om meerdere soorten bezoekers structureel meer informatie te bieden over andere onderwerpen (over ons, andere aanbiedingen, webwinkel etc).
Terwijl één of meer landingspagina’s gericht zijn op één specifieke doelgroep en boodschap. 

Met een WordPress-site kun je – in jouw-  theme een prima template (laten)  ontwikkelen, waarmee je een goede landingspagina kunt maken! 

De voordelen van een landingspagina zijn:

  • Bij het plaatsen van een verwijzing:
    Als de landingspagina goed aansluit bij de verwachtingen van de bezoeker, hoeft hij/zij niet lang na te denken of te zoeken. Een advertentie of verwijzing moet dus zodanig zijn opgesteld dat deze naadloos aansluit bij de boodschap op de landingspagina.
    Zo bereik je dat bezoekers minder snel afhaken en overgaan tot de gewenste actie.
  • Maar:
    MAAK DE VOORDELEN VOOR DE BEZOEKER METEEN DUIDELIJK

    Bezoekers scannen je pagina op belangrijke voordelen. Maak de voordelen voor je bezoeker meteen duidelijk. Zorg voor een korte intro en alinea’s en benadruk de belangrijkste voordelen, liefst in een bullet list. Ook referenties kunnen bijdragen aan het gewenste effect.

Hoe zorg je voor een succesvolle Landingspagina?

Zorg voor een duidelijke ‘call to action’

Maak meteen duidelijk wat de bezoekers op de landingspagina moeten doen. Gebruik hiervoor een opvallende knop, (beknopt maar in het oog vallend) formuliertje of hyperlinks met één duidelijke ‘call-to-action‘.
Deze mag -zeker op een lange pagina- gerust op verschillende plekken terugkomen.

Val op! Trek de aandacht!

Een sterke titel, krachtige subkop, sterke maar korte intro, opvallende ‘call-to-action’ buttons en een mooie afbeelding zorgen ervoor dat pagina opvalt en dat de boodschap meteen helder is.

Optimaliseer de lay-out met jouw mobieltje in je achterhoofd

Vandaag de dag is het aantal mobiele zoekopdrachten groter dan het aantal desktop zoekopdrachten. Houd de lay-out van de landingspagina dus zo simpel mogelijk. Het is niet verwonderlijk dat landingspagina’s die uit één kolom bestaan, vaak het beste werken.

Zorg voor zo weinig mogelijk afleiding

Als de pagina eenmaal is gelanceerd, is het erg verleidelijk om andere zaken toe te voegen zoals dat laatste nieuwe artikel in de webshop. Of een andere aanbieding.
Doe dit niet. De beste landingspagina’s hebben geen menu’s, geen navigatiebalken, geen overbodige afbeeldingen en geen interne of externe links die de bezoeker af- en weg kunnen leiden.

Wees persoonlijk

Een goede landingspagina spreekt jouw potentiële klanten aan. Ken de klant en spreek potentiële klanten persoonlijk aan. Een foto van lachende klanten (referenties) of jouw team verhogen het vertrouwen van bezoekers en hiermee de conversie (=behalen van je doelstelling).

Maak verschillende versies en meet

Met veel CMS-systemen is het relatief eenvoudig om een a/b-test op te zetten, zodat je kunt achterhalen welke landingspagina zorgt voor de meeste conversie.
Je kunt dit met allerlei soorten software meten, zoals bijvoorbeeld Google Analytics. Wil je een stap verder gaan dan zijn er andere tools als Optimizely en Visual Website Optimizer.

Meer weten over de mogelijkheden. Of wil je dat wij een handje helpen bij het maken van een landingspagina?
Neem geheel vrijblijvend contact met ons op:

+31 (0)497-38 46 52
06-52 65 37 61
info@kahlo.nl

 

 

Over Karen Nijst

Ik heb jarenlang als marketing-communicatie adviseur gewerkt en denk dat ik destijds één van de eerste ben geweest in Nederland, die een computer in huis haalde. Iedereen verklaarde me voor gek. Zo'n log ding ... dat is toch geen aanwinst voor het interieur? Maar ik was verkocht!
Inmiddels ben ik al lange tijd gecertificeerd php-programmeur en webdesigner, toch blijf ik het belangrijk vinden dat de site van mijn klanten er niet alleen gelikt uitziet maar óók resultaten oplevert. Dat doe ik door mee te denken met de klant, waarna ik de wensen ‘vertaal’ naar technische oplossingen. De laatste jaren bouw ik voornamelijk WordPress-sites, WOOCOMMERCE webwinkels en sites op maat, waarvoor ik de themes schrijf en verschillende plugins. Daarnaast help ik mijn klanten bij het schrijven van commerciële teksten die het goed doen in de zoekmachines. Contact opnemen? +31 (0)6-52 65 37 61 info@kahlo.nl