Toch is er veel wat je zélf kunt doen om je website beter vindbaar te maken. SEO hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn, zeker als je de basis begrijpt. In dit artikel deel ik praktische SEO-tips én bespreek ik de nieuwste ontwikkelingen, zoals AI en AEO, om je op weg te helpen. Of je nu een beginner bent of al wat ervaring hebt, er is altijd iets te leren.
Enkele aandachtspunten
* Sommige ‘specialisten’ beloven gouden bergen en wekken de suggestie dat jij als webbeheerder rustig achterover kunt leunen. Helaas werkt het zo niet en de gebruikte ’trucjes’ kunnen er zelfs voor zorgen dat je op een blacklist bij Google komt te staan. Ook wordt beloofd dat de site voor een relatief laag bedrag per maand een toppositie krijgt in Google. Maar vaak gaat het dan over zoektermen waarmee de klant vaak al goed scoort. Ik heb het verschillende keren zien gebeuren! Ben dus verstandig en kies altijd voor een erkend bedrijf, ook al betekent dit dat je dieper in de buidel moet tasten.
In onderstaand artikel laat ik zien hoe je zelf (WORDPRESS) webpagina’s kunt schrijven en optimaliseren, zodat deze beter scoren in de zoekmachines. Zonder dat daarbij allerlei vreemde goocheltrucs komen kijken. Het belangrijkste is dat je jouw site actief en relevant houdt. Dit doe je niet alleen door regelmatig nieuwe content te plaatsen, zoals blogs en nieuwtjes, maar ook door bestaande pagina’s en artikelen te onderhouden. Door oudere content te updaten met nieuwe inzichten, actuele informatie of beter gekozen zoekwoorden, laat je zien dat je site leeft en blijft aansluiten bij de behoeften van je bezoekers én de eisen van zoekmachines. En wie kan beter vertellen over jouw vakgebied dan jij of jouw collega’s?
Vallen de resultaten nog steeds tegen? Laat ons met een frisse blik naar jouw webpagina’s kijken. Of misschien kunnen wij je helpen bij je zoektocht naar een betrouwbare partner die een AdWords Campagne (SEA) voor je opzet. Blijf realistisch en wantrouw mensen die gouden bergen beloven. Ondernemen op internet betekent gewoon ‘werk aan de winkel’ en soms is de concurrentie zo groot dat het lastiger wordt om bovenaan te komen in de zoekresultaten.
Laat je wegwijs maken in de wereld van ‘Goede SEO’.
In dit artikel neem ik je mee in de wereld van SEO, met een focus op de nieuwste trends en technieken, zoals AI en AEO (Answer Engine Optimization). SEO is niet langer alleen het slim verwerken van zoekwoorden, maar draait steeds meer om het begrijpen van zoekintenties en het bieden van relevante antwoorden.
Voor dit artikel heb ik o.a. gebruik gemaakt van verschillende bronnen, die je onderaan kunt vinden. Maar let op! De enige die precies weet hoe Google werkt, is Google zelf.
Klik op een van onderstaande buttons voor meer informatie over een bepaald onderwerp.
Zoekmachines begrijpen een webpagina nog steeds niet zoals een mens dat doet. Maar ook al worden ze steeds beter dankzij AI, het is nog steeds zinvol ze een handje te helpen met goede SEO
Hoe werken zoekmachines eigenlijk?
Zoekmachines zoals Google gebruiken bots (ook wel “spiders” genoemd) om het internet continu te doorzoeken. Deze bots volgen links tussen pagina’s om nieuwe en bestaande content te indexeren. Als je bijvoorbeeld een artikel deelt op sociale media met een link naar je website, vergroot je de kans dat zoekmachines je pagina ontdekken.
Hoewel links nog steeds belangrijk zijn, is de kwaliteit ervan tegenwoordig doorslaggevend. Links vanaf goed gewaardeerde en relevante websites hebben een veel grotere impact op je zichtbaarheid dan een groot aantal willekeurige links. Ook speelt de context waarin de link wordt geplaatst een rol – links die natuurlijk en logisch zijn, worden hoger gewaardeerd.
Daarnaast zijn zoekmachines steeds beter geworden in het begrijpen van de intentie achter een zoekopdracht. Met behulp van geavanceerde AI-modellen zoals BERT en MUM kan Google niet alleen woorden herkennen, maar ook de betekenis erachter begrijpen. Dit betekent dat zoekmachines niet alleen kijken naar de exacte zoekwoorden op je pagina, maar ook naar hoe relevant en waardevol jouw antwoord is op de vraag van de gebruiker.
Voorbeeld: het belang van relevantie
Stel, je zoekt naar een betaalbare maar vooral gastvrije Bed & Breakfast in Zeeland. Je hebt geen zin om eindeloos websites te bekijken die alleen algemeenheden over Zeeland delen. Je wilt direct een pagina vinden die vertelt dat de B&B van de gastvrije familie Pietersen in Vlissingen niet alleen betaalbaar is, maar ook geweldige beoordelingen heeft. Mét een directe link om te boeken. Zoekmachines belonen pagina’s die zulke duidelijke, relevante antwoorden bieden.
Content is King, but Context is the Kingdom
Content blijft de basis van goede SEO, maar de spelregels zijn veranderd. Het gaat al lang niet meer alleen om tekst. Zoekmachines beoordelen tegenwoordig de algehele kwaliteit en relevantie van je content, inclusief afbeeldingen, video’s en zelfs de technische structuur van je pagina. Daarbij wordt context steeds belangrijker.
Wil je bijvoorbeeld gevonden worden door mensen die een gezellig B&B-adresje in Zeeland zoeken? Dan is het niet genoeg om alleen trefwoorden (keywords) als “Bed & Breakfast”, “gezellig” of “Zeeland” te gebruiken. Je moet laten zien dat jouw site écht over dit onderwerp gaat. Dit doe je door specifiek en uitgebreid over het thema te schrijven, relevante vragen te beantwoorden, en zoekwoorden strategisch in te zetten – niet alleen in de tekst, maar ook in afbeeldingsnamen, ALT-teksten, en metadata.
Geef duidelijk antwoord op de vraag van jouw bezoekers
Met de opkomst van AI en AEO (Answer Engine Optimization) wordt het nóg belangrijker om content te maken die direct antwoord geeft op de vragen van je doelgroep. Tools zoals Google Search Console of Yoast SEO helpen je inzicht te krijgen in hoe goed je site scoort. Toch blijft de basis vaak verrassend simpel: als je niet duidelijk vermeldt waar je site over gaat – bijvoorbeeld “gezellig, gastvrij B&B-adresje in Zeeland” – loop je veel kansen mis.
Wat heeft 2025 voor ons in petto?
In 2025 zal Google Search ingrijpend veranderen door de inzet van geavanceerde kunstmatige intelligentie (AI) en een nog sterkere focus op gebruikerservaring. Modellen zoals BERT, MUM en Gemini stellen Google in staat om complexere zoekvragen beter te begrijpen en nauwkeurigere antwoorden te geven. Stel je bijvoorbeeld een zoekopdracht voor als “beste veganistische restaurants voor een verjaardagsdiner met kinderen in Amsterdam.” Dankzij AI kan Google niet alleen de beste restaurants tonen, maar ook suggesties doen die rekening houden met kinderactiviteiten en specifieke dieetwensen.
Gebruikerservaring nog belangrijker
Daarnaast worden de eisen aan gebruikerservaring (UX) aangescherpt. De introductie van Enhanced Core Web Vitals legt de lat hoger voor laadsnelheid, interactiviteit en visuele stabiliteit. Stel, een klant op een kledingwebsite wil een product bekijken of op de knop “toevoegen aan winkelwagen” klikken, maar die knop verspringt omdat een afbeelding later wordt geladen. Zulke verschuivingen frustreren bezoekers en worden door Google negatief beoordeeld, wat je ranking schaadt. Een snelle, gebruiksvriendelijke website wordt dus nóg belangrijker in 2025.
Strenger beleid tegen spam en slechte SEO-praktijken
Ten slotte zal het strengere spambeleid in 2025 gericht zijn op het aanpakken van slechte SEO-praktijken, zoals irrelevante backlinks of keyword stuffing. Websites die waardevolle, betrouwbare content bieden en zich aan de richtlijnen van Google houden, hebben een duidelijk voordeel.
Van SEO naar AEO: het belang van antwoordgerichte content
Met deze ontwikkelingen verschuift het zoeklandschap van traditionele SEO (Search Engine Optimization) naar AEO (Answer Engine Optimization). Waar SEO draait om vindbaarheid, richt AEO zich op het bieden van directe en relevante antwoorden. Gebruikers willen snel resultaat zonder eindeloos te scrollen of te klikken. Dit betekent dat jouw website niet alleen zoekwoorden moet bevatten, maar ook heldere, goed gestructureerde antwoorden moet geven op de vragen van je doelgroep.
Praktisch voorbeeld: als jouw website over veganistische restaurants gaat, moet je niet alleen de trefwoorden “veganistisch restaurant Amsterdam” gebruiken, maar ook inspelen op vragen zoals “Zijn er kindvriendelijke opties?” en “Welke restaurants bieden glutenvrije gerechten?”
Het nadeel van AEO: Wat als niemand meer doorklikt naar je site?
Met de opkomst van AEO en de focus van Google op directe antwoorden, bestaat het risico dat gebruikers hun antwoord al in de zoekresultaten vinden en niet doorklikken naar je website. Dit wordt vaak de “zero-click search” genoemd.
Hoewel dit op het eerste gezicht nadelig lijkt, biedt het ook kansen:
- Maak je antwoorden kort, maar prikkelend
Bied in de zoekresultaten een bondig antwoord, maar zorg dat mensen nieuwsgierig worden naar meer details. Bijvoorbeeld: “Ons restaurant biedt glutenvrije gerechten – ontdek het volledige menu.” Zo geef je een reden om toch door te klikken. - Gebruik visuele aantrekkingskracht
Optimaliseer je pagina voor rich snippets, zoals sterrenbeoordelingen, afbeeldingen en prijsinformatie. Dit trekt meer aandacht in de zoekresultaten en vergroot de kans op een klik. Tools zoals Yoast SEO kunnen je hierbij helpen. - Focus op merkherkenning
Ook als iemand niet doorklikt, versterkt een duidelijke en herkenbare vermelding in de zoekresultaten je merk. Zorg voor een professionele uitstraling en consistentie, zodat mensen je onthouden en later mogelijk direct naar je website gaan. - Creëer acties die klikken stimuleren
Voeg een duidelijke call-to-action toe in je content. Bijvoorbeeld: “Lees ons volledige stappenplan”, “Ontdek onze andere tips hier”, of “Plan direct een afspraak.” Dit helpt bezoekers verder te navigeren. - Speel in op lokaal zoeken
Voor kleinere bedrijven is lokaal gevonden worden cruciaal. Zorg dat je Google Mijn Bedrijf goed is ingericht, zodat mensen je locatie, openingstijden en recensies direct zien én doorklikken om bijvoorbeeld contact op te nemen. - Bied waarde na de klik
Als mensen doorklikken, moeten ze meteen iets waardevols vinden. Denk aan exclusieve tips, downloadbare gidsen of een aantrekkelijke aanbieding. Zo zorg je dat het bezoek de moeite waard is en mogelijk tot conversie leidt.
Conclusie
Hoewel AEO het risico met zich meebrengt dat gebruikers je site minder vaak bezoeken, kun je dit opvangen door slimme strategieën toe te passen. Zorg dat je content niet alleen antwoorden biedt, maar ook een reden geeft om verder te klikken en je website te verkennen. Juist voor kleinere websites is het belangrijk om waarde en actiegerichtheid te combineren.
Waarom (het produceren van veel) content geen King meer is, volgens Neil Patel
Volgens Neil Patel, een gerenommeerde digitale marketeer, ondernemer en auteur worden er dagelijks (!) 4,6 miljard stukken content gepubliceerd. Uit zijn onderzoek, waarbij 7 miljard zoekwoorden en hun bijbehorende webpagina’s werden geanalyseerd, bleek dat maar liefst 94% van de pagina’s die in zoekresultaten verschijnen helemaal geen bezoekers ontvangt. En 59% van de social media-posts genereert geen enkele interactie. Dit illustreert hoe uitdagend het is om op te vallen in een wereld vol content en toenemende concurrentie. Het antwoord ligt niet in het simpelweg produceren van méér content, maar in het creëren van waardevolle, betekenisvolle content die echt aansluit bij je publiek.
Check en herschrijf oude blogposts
Google zal ook vaker grote core updates doorvoeren om de kwaliteit van zoekresultaten verder te verbeteren. Dit maakt het essentieel om je website actueel te houden. Denk hierbij aan:
- Het herzien en verbeteren van oude blogposts, zodat deze nog steeds waardevol en relevant zijn.
- Het optimaliseren van de interne linkstructuur, zodat content beter vindbaar is.
SEO, Google, Bing en AI: Enkele belangrijke ontwikkelingen sinds 2018
Bing’s AI Revolutie
Het zal je niet ontgaan zijn dat Microsoft hun zoekmachine ‘Bing een flinke update heeft gegeven door er slimme technologie (AI) aan toe te voegen. Deze slimme hulpjes kunnen je nu beter helpen met zoeken op het internet door middel van tekst, maar ook m.b.v. plaatjes en video’s. Ze hebben het zelfs zo gemaakt dat je met Bing kunt praten alsof het een persoon is, waardoor zoeken op het web een stuk gemakkelijker wordt.
Hoewel dit allemaal heel handig klinkt, zijn er ook zorgen. Bijvoorbeeld over hoe veilig onze informatie is die we delen met Bing.
Ondanks al deze slimme technologie, blijft het belangrijk om creatief en origineel te zijn. Computers en AI kunnen ons veel werk uit handen nemen, maar de unieke ideeën en creaties van mensen kunnen ze niet vervangen. Dus, terwijl we genieten van al deze nieuwe technologie, moeten we ook onze eigen creativiteit niet vergeten!
Wat is het verschil tussen ChatGPT en Bing Chat AI?
Het grootste verschil ligt in hun toegang tot informatie. Bing Chat AI heeft de mogelijkheid om in real-time te zoeken op het internet, waardoor het actuele informatie en nieuws kan leveren. ChatGPT beschikt over uitgebreide kennis tot het moment van zijn laatste update, maar kan geen nieuwe gebeurtenissen of informatie opzoeken.
Waar ik moeite mee heb is dat de informatie die nodig is voor de training van ChatGPT, inclusief kennis afkomstig van onze blogsites, bijdraagt aan de antwoorden en inzichten die ChatGPT kan bieden. Dit laatste gebeurt zonder directe interactie met de websites zelf, dus zonder dat dit resulteert in een hoger bezoekersaantal voor deze sites.
2018: De Opkomst van Kleine Sites en Kwalitatieve Inhoud
In 2018 begon Google zich te richten op het in kaart brengen van kleinere websites die hoogwaardige en vaak zelfs betere inhoud boden dan hun grotere tegenhangers. Terwijl gevestigde platforms in de loop der tijd autoriteit hadden opgebouwd en het vertrouwen van consumenten hadden verdiend, wilde Google ervoor zorgen dat ook kleinere spelers met waardevolle inhoud zichtbaar werden.
2022: De Grote Algoritme-update tegen Slechte Linkbuilding
In de loop van 2022 introduceerde Google een ingrijpende algoritme-update die gericht was op het aanpakken van slechte linkbuildingpraktijken. Deze update benadrukte het belang van natuurlijke en kwalitatieve backlinks voor een gezonde SEO-strategie. Slechte linkbuilding werd aangepakt om ervoor te zorgen dat zoekresultaten nauwkeuriger en relevanter werden.
Onderaan in dit artikel lees je meer over linkbuilding.
2023: De Drievoudige Sleutel: Expertise, Autoriteit en Vertrouwen
E-E-A-T: expertise, experience, authoritativeness, and trustworthiness
In 2023 draait alles om expertise, autoriteit en vertrouwen. Het schrijven van artikelen die blijk geven van diepgaande kennis en deskundigheid binnen een specifiek vakgebied is van groot belang. Zorg er dus voor dat je je in je artikel laat zien dat je een autoriteit -en dus betrouwbare bron- bent binnen jouw vakgebied.
Naast inhoudelijke aspecten zijn ook de “core vitals” van een website van toenemend belang geworden. Deze omvatten:
- de laadsnelheid van een site **,
- de mobiele gebruiksvriendelijkheid en de algemene gebruikersinterface.
Laat zien hoe deskundig je bent! Degenen die op zoek zijn naar succes in Google Search, moet originele, hoogwaardige, op de mens gerichte inhoud produceren (EEAT).
Mobiele optimalisatie is niet langer een optie, maar een noodzaak, en een site moet niet alleen goed worden weergegeven op verschillende schermen, maar ook gemakkelijk te navigeren zijn, zodat bezoekers snel vinden wat ze zoeken.
Kortom, de afgelopen jaren hebben een verschuiving laten zien naar meer gelijkheid en focus op kwaliteit.
**Hier vind je enkele tools waarmee je de snelheid van je site kunt meten:
Google’s nieuwe chatbot Bard
Google heeft erkend dat ChatGPT een indrukwekkende en concurrerende technologie is, die een bedreiging kan vormen voor de dominantie van Google op de zoekmarkt. Google heeft daarom zijn eigen chatbot, Bard, gelanceerd als een alternatief voor ChatGPT.
Daar mag best een kritische kanttekening bij geplaatst worden. Want net als ChatGPT kan Bard de waarde en de zichtbaarheid van de oorspronkelijke content verminderen, omdat hij die samenvat, parafraseert, of hergebruikt zonder de gebruikers naar de originele sites te leiden.
Aan de andere kant kan AI helpen om content op maat te maken voor specifieke doelgroepen, wat het relevanter en aantrekkelijker maakt voor lezers. Ook kan AI helpen om makkelijker nieuwe ideeën en combinaties van woorden, zinnen en afbeeldingen te genereren.
Wat vindt Google van door AI gegenereerde content?
Google heeft aangegeven dat het gebruik van AI om content te creëren die voornamelijk bedoeld is om de ranking in zoekresultaten te manipuleren, nog steeds wordt beschouwd als een overtreding van hun richtlijnen. Dit betekent dat het niet AI zelf is die problematisch is, maar hoe het wordt gebruikt. Het gaat erom dat de content waarde toevoegt voor de lezer en niet alleen gericht is op het manipuleren van rankings.
Blijf authentiek en gebruik AI met beleid – niet om eindeloos content te produceren, maar om gerichte, waardevolle inzichten te delen. Zo maak je het verschil in een wereld waar content overvloedig is, maar echte impact zeldzaam.
Enkele praktische tips om een betere ranking te krijgen
Van toekomst naar tijdloze basics
Hoewel de wereld van SEO voortdurend verandert en we steeds meer te maken krijgen met AI, AEO en de nieuwste trends, blijven sommige basisprincipes van SEO onveranderd belangrijk. Het zijn de praktische stappen die je vandaag kunt zetten om je website beter te laten presteren, ongeacht hoe geavanceerd de technologie wordt.
Hier zijn enkele tijdloze en toegankelijke tips die je kunnen helpen om je website een stevige basis te geven en je ranking te verbeteren:
Vraag je bij het schrijven van een blog of artikel altijd af welke vraag van welke klant je wenst te beantwoorden. Gebruik zoveel mogelijk hetzelfde taalgebruik als je klant. Een beetje alsof je voor de klas staat dus 🙂
NB: Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, is dit met de jaren alleen nog maar belangrijker geworden!
- Kies voor een goede domeinnaam direct gekoppeld aan webhosting. (dus geen verwijzing/ redirect)
- Maak een website voor gebruikers, niet voor zoekmachines.
- Zorg altijd voor een beveiligde site (SSL). Een beveiligde site herken je aan het slotje bovenaan naast het site-adres. Daarnaast begint de domeinnaam altijd met https.
- Zorg dat de site snel is. Bespaar dus niet op goede webhosting en plaats geen grote afbeeldingen op je site.
- Wil je video gebruiken op een webpagina? Plaats de video dan bij voorkeur op Youtube. Youtube is van Google en je kunt de video insluiten op jouw eigen website.
- Maak een nuttige site, met veel informatie, en schrijf pagina’s die jouw antwoord op de vragen duidelijk en nauwkeurig te beschrijven.
Een alt tag toevoegen
- Zorg ervoor dat alt-attributen beschrijvend en nauwkeurig zijn. Deze zg. alternatieve tekst, is zichtbaar als de afbeelding niet geladen kan worden en wordt ook uitgesproken door software die doven of slechthorenden gebruiken. Daarnaast gebruikt de zoekmachine de tekst om te bepalen waar de afbeelding over gaat.
- Gebruik trefwoorden (zoekwoorden) om beschrijvende, mensvriendelijke URL’s te creëren.
- Bedrieg je bezoekers én Google NIET door verschillende inhoud te presenteren (bijvoorbeeld door naast de site andere mappen met ‘landingspagina’s’ te plaatsen of door plaatjes populaire namen te geven die niets te maken hebben met hetgeen op de afbeelding staat… etc etc) Dit wordt aangeduid als cloaking.
- Zorg voor een 301-omleiding of een rel = “canonical” element in de link om –in geval van pagina’s met vrijwel gelijke content- te verwijzen naar de hoofdpagina. Dit is ook aan te raden als je een blogbericht wenst te verwijderen. De Yoast-plugin kan je hierbij helpen.
Voorbeeld (zie plaatje):
Omdat mijn blog over het aanleveren van fotomateriaal voor je website of printwerk ook op de site van een klant is geplaatst, heb ik de URL van de originele blog -m.b.v. de Yoast plugin- gekopieerd en bij Geavanceerd -> Canonieke URL geplakt. - Ook kun je veel voordeel behalen door je website aan te melden op https://www.google.nl/business/
Een van de belangrijkste elementen voor het opbouwen van een online marketing strategie rondom SEO is empathie voor jouw publiek. Zodra je begrijpt waar de gemiddelde zoeker en meer specifiek: jouw doelgroep naar zoekt, kun je deze effectiever bereiken en blijf je boeien.
Lokale SEO-optimalisatie, 9 tips
Lokale SEO-optimalisatie is van groot belang voor bedrijven die zich richten op een specifieke geografische regio, zoals bijvoorbeeld Noord-Brabant. Hier zijn enkele stappen die je kunt nemen om je website lokaal te optimaliseren voor SEO:
Claim en optimaliseer Google Mijn Bedrijf: Zorg ervoor dat je een Google Mijn Bedrijf-profiel hebt aangemaakt en geclaimd. Vul alle relevante informatie in, zoals je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, openingstijden en een beschrijving van je diensten. Voeg ook foto’s toe die de lokale sfeer weergeven.
- Gebruik Lokale Zoekwoorden: Integreer relevante lokale zoekwoorden in je website-inhoud, metatags en headers. Denk aan zoektermen zoals “website laten maken Brabant”, “bureau Eindhoven”, en andere regio specifieke termen.
- Lokale Trefwoorden in Content: Creëer waardevolle content die relevant is voor de lokale doelgroep. Schrijf blogposts, artikelen en case studies die inspelen op lokale onderwerpen, gebeurtenissen en trends.
- NAP-gegevens: Zorg ervoor dat je NAP (Name, Address, Phone Number) consistent is op je website, Google Mijn Bedrijf en andere online vermeldingen. Dit helpt zoekmachines om de juiste informatie over je bedrijf weer te geven.
- Lokale Reviews en Beoordelingen: Moedig tevreden klanten aan om beoordelingen achter te laten op platforms zoals Google Mijn Bedrijf, Yelp, en relevante branchegerelateerde websites. Positieve lokale reviews kunnen je online reputatie verbeteren en je zoekresultaten verbeteren.
- Lokale Backlinks: Bouw links van andere lokale websites, zoals lokale bedrijfsgidsen, nieuwsbronnen en blogs. Dit kan je autoriteit in de lokale zoekresultaten vergroten.
- Schema Markup: Gebruik schema markup om belangrijke informatie zoals je adres, telefoonnummer, openingstijden en recensies te markeren. Dit helpt zoekmachines om je gegevens beter te begrijpen en weer te geven in de zoekresultaten.
- Lokale Contentstrategie: Ontwikkel een contentstrategie die lokale onderwerpen en nieuws behandelt. Dit kan het delen van lokale klantverhalen, evenementen, tips en inzichten omvatten.
- Lokale Sociale Media: Gebruik lokale sociale mediaplatforms om je bedrijf te promoten en deel te nemen aan gesprekken binnen de lokale gemeenschap.
Meer domeinnamen redirecten naar één site?
Heeft dat toegevoegde (SEO) waarde?
Jaren voordat de zoekmachine van Google populair werd, bouwde ik al websites. Mijn bedrijf heb ik destijds Kahlo gedoopt, omdat ik tijdens een rondreis in Mexico zwaar onder de indruk raakte van kunstenares ‘Frida Kahlo‘.
Als ik destijds had geweten wat ik nu weet, had ik dit nooit gedaan. Wie alleen al op het woordje ‘Kahlo’ zoekt, treft duizenden zoekresultaten die over deze kunstenares gaan. De concurrentie is gigantisch. Maar omdat je een bedrijfsnaam ook weer niet zo gauw verandert, heb ik een paar jaar geleden besloten de domeinnaam te veranderen van kahlo.nl naar kahlowebsites.nl
-zie uitleg over Longtail zoektermen hieronder
De naam kahlo.nl gebruik ik nog steeds, omdat ik dit handig vind in de communicatie. Lekker kort en krachtig.
Maar ik koester niet de illusie dat ik hiermee mijn positie (ranking) in de zoekresultaten verhoog. Het kopen van verschillende domeinnamen die verwijzen naar één categorie- of webpagina, is vrijwel zinloos.
Hoe ‘kijken’ zoekmachines? En hoe help je ze een handje. Enkele SEO-tips!
Zoals gezegd is het bij Search Engine Optimization (SEO) belangrijk om ervoor te zorgen dat zowel gebruikers als zoekmachines begrijpen waarover de geboden informatie gaat.
En alhoewel zoekmachines veel slimmer zijn geworden, kunnen ze in veel opzichten een webpagina nog steeds niet helemaal begrijpen en zien zoals een mens dat doet. SEO helpt de engines erachter te komen waar elke pagina over gaat, en hoe deze nuttig kan zijn voor de bezoekers.
VOORBEELD:
Stel je plaatst een foto van een schilderij online. Als mens zou je dit kunnen beschrijven als “een mooie afbeelding van een vrouwelijk naakt, realistisch geschilderd”. Een zoekmachine kan dit echter niet zo goed en heeft behoefte aan wat meer uitleg. Dit kan door bijvoorbeeld beschrijvende termen in de naam van het plaatje op te nemen. Ofwel schilderij-vrouwelijk-naakt.jpg i.p.v. DC12435987.jpg. En een alt-tag toe te voegen waarin het plaatje wordt beschreven.
Bovenstaand voorbeeld zorgt voor een dilemma, omdat de menselijke bezoeker vaak liever mooie afbeeldingen ziet dan veel tekst. Voor een robot is het precies andersom! Probeer dus om een schilderij of een product in een webwinkel zo goed mogelijk te beschrijven. Bijvoorbeeld via een uitklapmenu met meer informatie.
UPDATE FEBR. 2024
Moderne zoekmachines zoals Google en Bing hebben inmiddels geavanceerde AI-technologieën ontwikkeld die hen in staat stellen om afbeeldingen beter te ‘begrijpen’. Ze kunnen nu elementen binnen een afbeelding identificeren en interpreteren, wat helpt bij het categoriseren en indexeren van content voor relevante zoekopdrachten. Echter, voor optimale SEO-prestaties is het nog steeds essentieel om afbeeldingen te voorzien van beschrijvende bestandsnamen en alt-tags. Deze praktijken bieden zoekmachines extra context en verbeteren de toegankelijkheid, wat bijdraagt aan een betere gebruikerservaring en zoekmachine ranking.
Verwerk de belangrijkste zoekwoorden
Een zoekwoord (ofwel keyword) is een bepaald woord -of een combinatie van woorden- die iemand gebruikt in zoekmachines als Google. Als deze (grotendeels) matchen met de woorden die jij op een bepaalde webpagina hebt geplaatst, dan is de kans groot dat je bovenaan staat in de zoekresultaten.
Hoe verwerk je die keywords?
Als je over een Content Management Systeem beschikt – zoals WordPress- , kun je vrij makkelijk teksten en images plaatsen waarin de belangrijkste zoektermen zijn verwerkt. Hoewel zoektermen niet te vaak voor moeten komen, is het aan te bevelen dat ze -afhankelijk van de lengte- minimaal 4x in de tekst voorkomen.
Bijvoorbeeld:
- In de titel (en URL)
- in de description, ofwel Meta-omschrijving**
- het eerste woord van de tekst,
- in een subkop,
- in de opsomming,
- vetgedrukt in de tekst.
- In de namen van je afbeeldingen.
**Dit kun je het beste doen met de plugin van Yoast! Zie plaatje.
Ook afbeeldingen die je gebruikt, kun je het best een andere naam geven -met zoekwoord- voordat je ze in je artikel plaatst. Met een naam als ZOC8965fD556.jpg kan een zoekrobot niet zo veel.
Voorbeelden van SEO- valkuilen of verwarring die kan ontstaan:
Een bepaalde pagina biedt wel degelijk een relevant antwoord, maar er wordt teveel vakjargon gebruikt, terwijl de vraagstellers algemene beschrijvingen gebruiken. Zoals het schrijven over “food koelunits” wanneer mensen daadwerkelijk zoeken naar “koelkasten”.
- (Te) Creatieve titels. Je schrijft bijvoorbeeld over jouw geweldige zwembad waar je ook heerlijk Martini’s kunt drinken aan de poolbar. Je doopt dit artikel: ‘Relaxed wet Martini’s in a wet suite’ en de zoekmachine begrijpt niet meer waarover het artikel gaat.
SEO-optimalisatie. Zoekwoordenonderzoek in een veranderend landschap
Keywords zijn nog steeds belangrijk. Maar overdrijf niet.
Keyword (ofwel sleutelwoord of zoekterm) onderzoek blijft een van de meest waardevolle activiteiten in search marketing. Het juiste zoekwoord helpt je niet alleen om beter gevonden te worden, maar geeft je ook inzicht in de vragen en behoeften van jouw klanten.
Maak content voor gebruikers, niet alleen voor zoekmachines
Google benadrukt steeds meer dat een website in de eerste plaats bedoeld moet zijn voor gebruikers, niet voor zoekmachines. Teksten die vol staan met zoekwoorden kunnen irritant en onleesbaar zijn. Bovendien loop je het risico dat Google deze aanpak als misbruik ziet. AI-modellen zoals BERT en MUM begrijpen nu veel beter of een tekst écht waarde toevoegt of alleen maar zoekwoorden bevat.
Wat zijn ‘goede’ zoekwoorden in 2025?
Om de waarde van je zoekwoorden te bepalen, is het belangrijk om ook de intentie van je gebruikers te begrijpen.
Vraag jezelf:
- Zijn de zoekwoorden relevant voor wat je aanbiedt? Zijn er aanvullende woorden nodig om specifieker te zijn? (Zie uitleg over longtail zoektermen hieronder.)
- Vinden bezoekers wat ze zoeken als ze deze zoekwoorden gebruiken? Zorg dat je antwoord op hun vraag geeft.
- Zullen bezoekers blij zijn met wat ze vinden? Bied inhoud die aansluit bij hun verwachtingen en behoeften.
- Leidt dit bezoek tot actie? Denk aan aankopen, inschrijvingen, of andere doelen.
Als het antwoord op deze vragen “Ja!” is, heb je de juiste zoekwoorden. Het is dan wel nog de vraag in hoeverre je concollega’s deze woorden gebruiken op hun site.
Check je zoekwoorden en concurrentie
Ga bijvoorbeeld zelf op zoek met de door jou gekozen zoekwoorden in zoekmachines als Google:
- Hoe groot is de concurrentie? Staan er namen bij die moeilijk te overtreffen zijn?
- Zijn er veel advertenties? Dit wijst vaak op een lucratief zoekwoord.
- Welke content scoort al? Bekijk hoe andere sites het onderwerp behandelen en waar jij waarde kunt toevoegen.
Wat zijn longtail zoektermen?
SHORTTAIL:
Als je op zoek bent naar een betrouwbare homeopathische online dokter, en je alleen het woordje ‘dokter’ typt in de zoekbalk dan kun je op je vingers natellen dat het aantal niet relevante zoekresultaten gigantisch is.
MIDDLE TAIL
Vervolgens zoek je op ‘Online dokter’. De concurrentie is nog steeds groot, maar Google begrijpt al beter waarnaar je op zoek bent.
LONG TAIL
Nu typ je ‘betrouwbare homeopathische online dokter’.
Vervolgens worden er nog heel veel resultaten getoond, maar de kans dat je vindt wat je zoekt, is veel groter.
Bedenk dus bij elke pagina of bericht (blog) die je publiceert, welke vraag -van welke bezoekers- jij wenst te beantwoorden. Verplaats je in de -door jou gewenste- bezoekers en denk na over de vragen die zij kunnen hebben.
Van zoekwoorden naar gebruikersintentie
Met de opkomst van Answer Engine Optimization (AEO) verschuift de focus van zoekwoorden naar het beantwoorden van vragen. Google wil gebruikers zo snel mogelijk een relevant antwoord bieden. Denk daarom bij elke pagina of blog die je publiceert na over de vraag van je bezoekers:
- Welke specifieke vraag proberen zij te beantwoorden?
- Hoe kun jij de meest relevante, complete en duidelijke informatie bieden?
Verwerk hierbij je zoekwoorden op een natuurlijke manier in zowel de vraag als het antwoord. Bijvoorbeeld: Als jouw zoekwoord “beste vegan restaurant Amsterdam” is, kun je een vraag als “Wat is het beste vegan restaurant in Amsterdam?” gebruiken als kop en in het antwoord uitleggen waarom een specifiek restaurant aan deze criteria voldoet.
Zo sla je twee vliegen in één klap: je content wordt beter vindbaar door zoekmachines én sluit perfect aan bij wat je bezoekers zoeken.
Gebruik tools zoals Google Trends of Answer the Public om te ontdekken welke vragen populair zijn binnen jouw vakgebied. Dit helpt je niet alleen om relevante zoekwoorden te vinden, maar ook om inhoud te creëren die direct aansluit bij de behoeften van je doelgroep.
Hoe ontdekken we de (liefst longtail) zoekwoorden?
Enkele online hulpmiddelen die helpen bij jouw SEO-optimalisatie:
- Google Keyword Planner (voorheen Google Adwords’ Keyword Tool): Ontdek zoekwoordvolumes en concurrentie, ideaal om een strategie op te stellen.
- Google Trends: Bekijk trends in zoekgedrag en ontdek seizoensgebonden of opkomende zoekwoorden.
- Wordtracker: Biedt inzichten in zoekwoordvolume en concurrentie. De gratis versie is beperkt, maar nuttig voor beginners.
- Moz Keyword Explorer: Een uitgebreide tool voor zoekwoordonderzoek en SERP-analyse.
- Answer the Public: Perfect voor het vinden van veelgestelde vragen en longtail zoekwoorden die aansluiten bij de intentie van gebruikers.
- Ahrefs Keywords Explorer: Een krachtige tool om zoekwoorden te analyseren en ideeën te genereren, ideaal voor meer geavanceerd gebruik.
Blijf realistisch!
Het toepassen van de juiste longtail-zoekwoorden in je content en technische optimalisatie biedt kansen, maar het is geen garantie voor succes. Grote merken met hogere budgetten voor advertenties en campagnes, zoals Google Ads, hebben vaak een voorsprong in de strijd om topposities.
Voor kleinere aanbieders kan het bereiken van een hoge positie in de zoekresultaten een lange adem vereisen, soms jaren van consistente inspanning. Focus daarom niet alleen op populaire zoekwoorden, maar ook op specifieke niches, lokaal zoeken en waardevolle content die inspeelt op de behoeften van jouw doelgroep.
Door slim gebruik te maken van deze hulpmiddelen en je te richten op unieke zoekintenties kun je een onderscheidende online aanwezigheid opbouwen – zelfs in een concurrerende markt.
LinkBuilding, gebruik maken van (externe) links.
Voor zoekmachines die het web doorzoeken, zijn hyperlinks de ‘bruggen’ tussen verschillende webpagina’s. Dat wil zeggen dat als veel andere (betrouwbare) sites naar jou verwijzen m.b.v. een link, jouw content eerder gevonden wordt en een hogere positie behaalt in de zoekresultaten.
Door middel van links kunnen zoekmachines niet alleen de populariteit van een website analyseren maar ook zaken als vertrouwen, mate van spam, en gezag. Betrouwbare sites linken vaak naar andere vertrouwde sites, terwijl ‘spammy sites’ slechts een paar links van betrouwbare bronnen ontvangen.
Als veel betrouwbare én relevante partners een link plaatsen naar jouw site, is dat een vorm van erkenning die ook door de zoekmachines gewaardeerd wordt!
Welke invloed kunnen (welke) links hebben op de ranking?
- Lokale / Topic/ Specifieke Populariteit
Bijvoorbeeld:
op jouw site verkoop je herenkleding. Een link naar jouw site op de site van een bekend mode-ontwerper, zal veel meer waarde hebben dan een link op een website over rolschaatsen. - TrustRank
Links op vertrouwde domeinen zoals universiteiten, websites van de overheid en non-profit dragen bij aan een hogere ranking. - Link Neighborhood
Spam banden gaan vaak in beide richtingen. Denk goed na voordat je zelf een link plaatst naar een ander site. - FreshRank
Wordt er veel naar jouw site gelinkt? Stop dan niet met linkbuilding. Ook de ‘versheid’ van een link wordt beoordeeld. Geen nieuwe links, betekent dat een site zakt in de ranking. - Delen op sociale netwerken
Laat sociale diensten zoals Facebook en Twitter niet links liggen!
Hoewel zoekmachines anders omgaan met sociaal gedeelde koppelingen, worden ze wel opgemerkt. Er is veel discussie onder de “zoekprofessionals” over hoe deze links precies gesignaleerd worden in de algoritme, maar niemand zal het toenemende belang van sociale kanalen ontkennen .
Hoe zorg je voor links naar jouw site?
- “Natuurlijke” Links
Links die geplaatst worden door webmasters die graag willen linken (verwijzen) naar jouw content of bedrijf. Dit vereist geen specifieke actie van de SEO. Wel blijft het creëren van waardig materiaal (boeiende content!) belangrijk. Daardoor vergroot je de kans op meer ‘natuurlijke’ links. - Manual ” Outreach ” Link Building
De SEO kan andere webeigenaren benaderen om een link te plaatsen naar de eigen site. Veelal is dit tegen betaling of omdat de SEO de ander ervan kan overtuigen dat het plaatsen van een link ook voor hun eigen belang kan zijn . - Zelf Gemaakt
Honderdduizenden websites bieden elke bezoeker de mogelijkheid om links te plaatsen in een forum, bij het commentaar op een blog of gebruikersprofiel. Dit soort links kunnen echter beschouwd worden als spam, dus overdrijf het niet.
Voorbeelden van Link Building strategie
- Vraag aan jouw klanten om een link te plaatsen op hun site! Dit kan in de vorm van een tekstlink, banner of m.b.v. een plaatje.
Let OP: Zorg ervoor dat de link SEO-geoptimaliseerd is. Een plaatje geef je een beschrijvende naam.
=> Dus: fles-met-naam-van-het-product.jpg i.p.v. DC123589C.jpg.
=> Een goede alt-tag.
=> Een tekstlink als deze: ‘Meer informatie over wasmachine naam X’ is beter dan ‘klik hier voor meer info’. - Begin een bedrijfsblog.
Maak er een waardevolle, informatieve en onderhoudende blog van die graag door mensen wordt gelezen én gedeeld! - Zorg voor pagina’s die spontaan gedeeld worden. Een erg goed – maar duizelingwekkend- voorbeeld is http://www.master-cleaners.co.uk/blog/how-not-to-clean-a-window/. Een pagina op een verder vrij saaie site over ‘Office Cleaners’. In de SEO wereld wordt dit vaak “linkbait” genoemd.
- Zorg voor nieuwswaarde.
Verdien de aandacht van de pers, bloggers en andere nieuwsmedia zodat ze een link plaatsen naar jouw site. Soms kan dit op eenvoudige wijze. Zoals het weggeven van gratis coupons of de organisatie van een loterij.
301, 404 en 410
Waarom Je Niet Zomaar een Blog Moet Weggooien: De Rol van Redirects, 301, 404 en 410 in SEO
Zoals je uit deze blog al kunt concluderen, spelen blogs een cruciale rol in het delen van informatie, het opbouwen van een publiek en het verbeteren van de SEO-positie van een website. Het kan echter verleidelijk zijn om de URL van de blog te veranderen of om verouderde blogs weg te gooien om plaats te maken voor nieuwe inhoud. Maar voordat je op die ‘delete’ knop drukt, zijn er enkele belangrijke overwegingen, met name met betrekking tot redirects (301, 404 en 410), die je moet begrijpen.
301 Redirects: Het behouden van waarde
Een 301 redirect is een permanente omleiding van de ene URL naar de andere. Als je een oude blog wilt verwijderen, is het aanbevolen om een 301 redirect in te stellen naar een andere relevante (!) pagina op je website. Dit zorgt ervoor dat de waarde van de oude blog wordt doorgegeven aan de nieuwe pagina. Bezoekers die op oude links klikken, worden naar de nieuwe locatie geleid, wat de gebruikerservaring verbetert en SEO-waarde behoudt.
404 en 410 Errors: Wanneer kan dit nuttig zijn?
Een 404-foutmelding geeft aan dat de opgevraagde pagina niet is gevonden, terwijl een 410-foutmelding aangeeft dat de pagina permanent is verwijderd. Het is verleidelijk om 410 te gebruiken voor verwijderde inhoud, maar het kan beter zijn om 301-redirects te gebruiken om eventuele resterende waarde door te geven.
Er zijn echter situaties waarin een 404 of 410 geschikt kan zijn, zoals wanneer de inhoud niet langer relevant is, geen waarde heeft en geen vergelijkbare vervangende pagina heeft. Dit helpt zoekmachines te begrijpen dat de pagina niet langer beschikbaar is en voorkomt dat gebruikers gefrustreerd raken door het volgen van dode links.
Hoe kun je een 301 of 410 instellen?
Als je een contentmanagementsysteem (CMS) zoals WordPress gebruikt, zijn er verschillende plugins die je kunt gebruiken om 301 en 410 redirects gemakkelijk in te stellen. Een betrouwbare plugin is Yoast SEO Premium. Maar je kunt ook kiezen voor een gratis plugin zoals ‘Redirection’.
NB: Het gebruik van deze plugins is volledig op eigen risico en het is altijd raadzaam om de nodige voorzichtigheid te betrachten bij het selecteren en gebruiken van -vooral de gratis- plugins.
Onthoud dat het correct instellen van redirects een nauwgezette taak is. Als je twijfelt, kan het nuttig zijn om hulp te zoeken bij een webontwikkelaar of een SEO-expert.
SEO is meer dan techniek: het draait om je publiek. Zowel online als offline!
Last but not least: SEO draait NIET alleen om de technische details! Het gaat uiteindelijk om mensen. Vergeet niet om zelf je site actief te promoten.
Je kunt een perfect geoptimaliseerde website bouwen, maar zonder promotie kan je content ondergesneeuwd raken. Zoekmachines kijken namelijk sterk naar signalen van menselijke waardering – zoals shares, links en interacties – om de relevantie van content te bepalen.
Ook enthousiaste bezoekers kunnen ervoor zorgen dat jouw website beter bezocht wordt!
Een geweldig artikel dat niemand deelt of waar niemand naar linkt, zal minder snel hoog scoren in Google. Want hoewel zoekmachines steeds slimmer worden, zijn het nog steeds de mensen die content echt kunnen waarderen en delen met anderen. Het zijn jouw lezers die bepalen of iets de moeite waard is om door te sturen naar hun netwerk.
Dit betekent dat technische SEO-optimalisatie weliswaar een goede basis vormt, maar dat je als ondernemer niet kunt vertrouwen op techniek alleen. Blijf actief:
- Deel je content op relevante sociale media
- Betrek je publiek bij je content door vragen te stellen en op reacties in te gaan
- Bouw relaties op met partners en influencers in jouw vakgebied
- Promoot je website overal waar mogelijk. Ook in je drukwerk, op het naambordje bij je voordeur en in de digitale handtekening in je e-mailberichten.
- En zo zijn er nog veel meer manieren om je site te promoten
Menselijke waardering en interactie blijven cruciaal voor online succes. Investeer dus niet alleen in techniek, maar ook in het opbouwen en onderhouden van echte connecties met je doelgroep.
Wil je weten wat je zelf nog meer kan doen om je site onder de aandacht te brengen van anderen? Lees dan dit artikel (en doe de quiz)!
Veel succes!
Dit artikel is in december 2024 bijgewerkt
Interessant om ook te lezen over AI. Dat zal toch ook veel teweeg brengen?
Absoluut, AI heeft nu al een grote invloed op SEO en zoekmachines, en die invloed zal alleen maar groter worden. Zoekmachines zoals Google gebruiken AI steeds beter om zoekintenties te begrijpen, en contentmakers zetten AI-tools in om sneller teksten te schrijven. Tegelijkertijd zijn er nieuwe uitdagingen, zoals de focus van Google op kwaliteit en originaliteit. Het maakt niet uit of een tekst door AI of een mens is geschreven: unieke en waardevolle content blijft essentieel om op te vallen tussen de enorme hoeveelheden gegenereerde teksten.
Zoals het er nu in 2024 uitziet, zien we ook een verschuiving in hoe gebruikers zoekresultaten benaderen. Steeds vaker vinden mensen direct antwoorden in de zoekresultaten, zonder door te klikken naar externe websites – een trend die bekendstaat als ‘zero-click searches’. Dit maakt het nóg belangrijker om content te creëren die gebruikers écht motiveert om verder te lezen. Wel iets om in de gaten te houden!
Hallo Karen,
Voorwaar een heel stuk tekst om in je op te nemen.
Goed dat je waarschuwt voor zgn SEO help sites, ik ben daar zelf al eens ingetuind.
Interessante tekst die ik nog vaak zal doorlezen verwacht ik.
vriendelijke groet
Jan de Laat