+31 (0)6-52 65 37 61

Eigen webwinkel beginnen?

WOOCOMMERCE CHECKLIST

Waar moet je allemaal aan denken? 10 Tips en uitleg!

Wil je een eigen webshop beginnen? Maar weet je nog niet goed wat daar allemaal bij komt kijken en is het dus lastig om de wensen op papier te zetten? Pak een kopje koffie en doorloop onderstaande lijst! Hier vind je een uitleg over de (BASIS)mogelijkheden van WOOCOMMERCE, aangevuld met korte filmpjes.
Indien gewenst, kun je onderstaande vragen invullen en verzenden. Vervolgens krijg je de antwoorden toegestuurd en kun je de gegevens gebruiken bij het aanvragen van een offerte.
Wij respecteren jouw privacy en gaan zorgvuldig om met jouw gegevens.
Je komt NIET op een mailinglijst te staan!

    1) De producten: Om wat voor soort webwinkel gaat het, en hoeveel producten wil je verkopen?

    Heb je al een (web)winkel?

    Ook als je een BASIS webwinkel wenst, besteden wij veel aandacht aan de uitstraling, navigatie en vormgeving van de site. Daarbij houden wij zo veel mogelijk rekening met jouw huisstijl.
    Heb je al je huisstijl laten ontwikkelen?

    Verkoopt je webwinkel bloemen of sieraden? Ga je aan de slag met speelgoed of betreft het een groothandel? En heb je al een domeinnaam?

    Met WOOCOMMERCE is het niet moeilijk om producten toe te voegen. Dit is perfect te combineren met jouw WORDPRESS-site. Bekijk onderstaand filmpje:

    Hoeveel producten denk je te gaan verkopen (inschatting)?

    2) In WOOCOMMERCE kun je veel verschillende soorten producten aanbieden. Op allerlei manieren. Hieronder vind je verschillende mogelijkheden.

    Welke soorten producten wil jij gaan verkopen? En hoe? NB: de producten t/m 'composite product' behoren tot de BASISmogelijkheden.

    3) In WOOCOMMERCE kun je verschillende verzendkosten instellen. En dit geldt ook voor de BTW.

    Zo is het normale BTW-tarief in Nederland 21% en het laag tarief 6%. In België is dat net weer even anders.
    Ons advies: ben duidelijk over deze verzendkosten én de levertijd, omdat bezoekers boos kunnen afhaken als ze pas bij betaling erachter komen dat ze nog verzendkosten moeten betalen. Of dat de levertijd wel erg lang is.
    Weet jij al welke tarieven je gaat hanteren?

    4) Bestelling verzenden (Checkout) en e-mail notificatie

    Één van de belangrijkste momenten voor de webshop eigenaar is de uiteindelijke bestelling.
    Zorg dus voor zo min mogelijk afleiding tijdens dit bestelproces om te voorkomen dat mensen alsnog afhaken. Bij het plaatsen van een order moet alleen de informatie verzameld worden die je echt nodig hebt. Andere vragen als 'hoe heeft u ons gevonden' zijn overbodig en kun je ook in de statistieken van Google Analytics terugvinden. Ook links of afbeeldingen die bezoekers verleiden om weg te klikken, kun je beter vermijden.

    Standaard worden in een WOOCOMMERCE webwinkel de volgende gegevens gevraagd:
    de voornaam, achternaam, bedrijfsnaam (optioneel), land, straat en huisnummer, plaats, postcode, telefoon, e-mailadres en ruimte voor opmerkingen.
    De klant kan ook aangeven of het product naar een ander adres moet worden verzonden, en dient vervolgens de volgende gegevens in te vullen:
    voornaam, achternaam, bedrijfsnaam (optioneel), land, straat en huisnummer, postcode en plaats
    Eventuele validatiefouten worden direct getoond.
    Vervolgens kan er voor een betaalmethode worden gekozen (zie uitleg onderaan) en moet er een vinkje geplaatst worden bij 'Ik heb de Algemene voorwaarden gelezen' voordat de gegevens verzonden kunnen worden.

    Mis je nog iets in bovenstaande opsomming?

    Transactionele e-mails vormen een belangrijk onderdeel van het afhandelingsproces van de bestelling. Daarmee hou je klanten onder meer op de hoogte van hun bestelstatus. En ook is het verplicht om zo snel mogelijk een bevestiging van de overeenkomst te sturen op 'een duurzame gegevensdrager' (een document dat je kunt bewaren).
    Standaard staan er e-mails klaar voor:

    • Nieuwe bestellingen (voor zowel de klant als de webshop eigenaar -zie plaatje-),

    • geannuleerde bestellingen,

    • mislukte bestellingen,

    • bestellingen die in de wacht staan (wachtend op betaling) of in behandeling zijn,

    • terugbetaalde bestelling,

    • en de uiteindelijke factuur.

    De opmaak van de e-mailberichten is simpel, maar netjes. Je kunt makkelijk zelf een logo toevoegen en de basiskleuren aanpassen. Zie plaatje.

    Wil je meer? Dan kan een goede webbouwer je daar verder mee helpen. Daarnaast zijn er -afhankelijk van je wensen- veel verschillende plugins waarmee je de lay-out en inhoud kunt aanpassen. Daar zitten goede oplossingen bij, zoals Mailpoet, een nieuwsbriefsysteem waarmee je ook andere berichten kunt versturen naar je klant. Zie uitleg 'De relatie met je klant uitbouwen' hieronder.

    Welke eisen stel jij aan dit e-mailverkeer?

    5) Bied je klanten het gemak van online betalen!

    Wij werken met betalingsproviders als MOLLIE, KLARNA en SISOW.  Bij zowel Mollie als Sisow heb je geen minimum kosten, geen onverwachte rekeningen en géén afnameverplichting! Je betaalt alleen een laag tarief aan transactiekosten.  Bij  Klarna krijg je vooraf betaald terwijl je klanten pas later betalen. Je hoeft je niet druk te maken of een klant wel of niet betaalt, dat doet Klarna voor je! Wil jij liever samenwerken met een andere aanbieder zoals Omnikassa van de Robank? Dan kan dat uiteraard.

    Welke online betaalmethodes zijn er?

    • iDEAL: Wettelijk gezien mag een webwinkel geen volledige vooruitbetaling eisen. De webwinkel moet altijd een alternatief aanbieden waarmee je na ontvangst van je bestelling kunt betalen.

    • Creditcard & PayPal: Bij een geschil kan de creditcardmaatschappij het geld terugvorderen. Zowel PayPal als creditcardmaatschappijen leggen de bewijslast bij de verkoper. Als die bijvoorbeeld niet kan bewijzen dat hij een bepaald product geleverd heeft, kan de consument zijn geld terugkrijgen.

    • Bancontact: de bekendste online betaalmethode in België en vergelijkbaar met IDEAL.

    • Apple Pay: Voor ING-klanten. In de webwinkel kies je bij betaalmethode voor Apple Pay en bevestig je de betaling met Face ID of Touch ID.

    • Betalen onder Rembours: De klant betaalt aan de deur. De kosten (voor de klant) zijn redelijk hoog, ca. 10,-.

    • Andere methoden: eenmalige machtiging (incasso), Tikkie, achteraf betalen, betalen in termijnen en Paysafecard (prepaidkaart).

    Naar welke aanbieders gaat jouw voorkeur uit?

    Naar welke betaalmethoden gaat jouw voorkeur uit?

    6) ORDERbeheer, ofwel het beheren van je bestellingen in WOOCOMMERCE

    Gefeliciteerd! De bestelling is binnen. En wat nu? Hoe kun je de bestellingen beheren?
    In WOOCOMMERCE kun je in het orderoverzicht bekijken en bewerken. Elke bestelling krijgt een uniek Order ID.

    Een bestelling heeft ook een status. Bij vrijwel alle statussen is het mogelijk de klant op de hoogte te brengen van het bestelproces. Als de bestelling in behandeling is genomen bijvoorbeeld. Woocommerce kent standaard de volgende indeling:

    • In afwachting van betaling – De bestelling is ontvangen, maar nog niet betaald bijvoorbeeld omdat er voor een bankoverschrijving is gekozen.

    • De bestelling is mislukt – De betaling is mislukt of geweigerd.

    • De bestelling is in behandeling – De betaling is ontvangen en het artikel kan geleverd worden.

    • Bestelling is voltooid – Dit vereist geen verdere actie, maar het zorgt ervoor dat je makkelijk kunt zien welke orders nog openstaan.

    • De bestelling is geannuleerd – Door een administrator of door de klant..

    • De bestelling is terugbetaald.

    Heb je na het bekijken van deze video nog aanvullende wensen, of wil je meer info?

    7) De relatie met je klant uitbouwen met MailPoet, Follow-Ups van Woocommerce en Social Media. En andere service.

    Wat doe je met klanten die iets gekocht hebben? Werk je aan deze nieuwe relatie? Of laat je nooit meer iets van je horen en wacht je gewoon af of je klant zelf het initiatief neemt?
    E-mail is een krachtige tool waar je ook als webshop-eigenaar iets aan kunt hebben. Het is ALTIJD verstandig om follow-up e-mails te versturen nadat een klant besteld heeft. Zo kun je een reminder sturen dat een artikel nog in het winkelmandje staat, je kunt een kortingscode sturen voor een ander product. En meer!
    Maar daar heb je wel een extra plugin of extension voor nodig. Wij adviseren MailPOET (tot 1000 adressen is dit gratis) of Follow-Ups van Woocommerce. Bekijk de video hieronder!

    Let op: je moet de geadresseerde ALTIJD de optie bieden om zich af te melden van jouw adressenlijst. 

    Hoe denk jij over E-commerce als je interesse hebt? Waar gaat de voorkeur naar uit?

    Social Media
    Jouw doelgroep zit ongetwijfeld ook op Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Youtube en Twitter. Een ideale plek om in contact te komen met je klant en klanten aan je te binden.

    Hoe denk jij over Social Media?

    Een woocommerce webwinkel kun je naar wens uitbreiden. Zoals met de bovengenoemde nieuwsbrief, pdf-facturatie en andere functionaliteiten. In welke voorbeelden heb je nog meer interesse?

    8) Promotie en vindbaarheid van je website

    De webshop is gelanceerd. Uiteraard wil je dat je snel gevonden wordt in de zoekmachines en via social media.
    En natuurlijk bouwen wij webshops die zijn geoptimaliseerd voor de zoekmachines. Wij koppelen Google Analytics en melden je site aan bij Google Search Console. Daarnaast installeren wij de Yoast plugin die je helpt met de SEO voor je webshop.
    Je kunt je webshop promoten via betaalde advertenties op Google en Facebook. En meer.

    Wat verwacht je van ons en hoe wil je zelf aan de slag?

    9) Wel of geen webwinkel keurmerk?

    Het kan voordelen bieden om je aan te sluiten bij een webwinkel keurmerk. Bijvoorbeeld als extra bescherming tegen (onterechte) klachten van consumenten. Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk bemiddelen bij dit soort geschillen.
    Ook kan een keurmerk bijdragen aan de betrouwbare uitstraling van je webwinkel. Maar daar zijn ook genoeg andere manieren voor.
    De consumentenbond adviseert haar leden om bij het ontbreken van een keurmerk op een andere manier te controleren of een webshop betrouwbaar is. Zoals:

    • duidelijk vermelding van je complete contactgegevens*,

    • het KvK-nummer en je -nieuwe- BTW ID*,
      *Dit is overigens ook een vereiste van aanbieders als MOLLIE en SISOW

    • klantenreviews,

    • een ‘Over ons’ pagina, ofwel: laat het gezicht achter de webwinkel zien,

    • een ‘Veel gestelde vragen (FAQ)’ pagina,

    • de mogelijkheid om online te kunnen betalen via (bijvoorbeeld) Ideal.

    Hoe denk jij hierover? Waar gaat de voorkeur naar uit?

    10) AVG en algemene voorwaarden

    Niet het leukste onderdeel van online ondernemen, maar wel bijzonder belangrijk!

    AVG
    Op 25 mei 2018 is de nieuwe privacywet AVG ingegaan. Dit betekent dat de regels omtrent het gebruik van persoonsgegevens een stuk strenger zijn geworden.
    Ons advies: verdiep je er goed in om een boete te voorkomen.

    Enkele aandachtspunten:

    • Welke persoonsgegevens van mijn klanten wil ik opslaan en waarom precies?

    • Vraag zoveel mogelijk toestemming aan je klanten en leg uit waarom je de gegevens verzamelt.
      Bijvoorbeeld bij het afrekenen. Of in je contactformulier en/of privacyverklaring op je site. Zie het voorbeeld onderaan.

    • Zorg voor een goede beveiliging van de gegevens van je klanten
      Investeer in veiligheid, zodat hackers niet bij de gegevens van je klanten kunnen. Worden gegevens gehackt of raak je ze kwijt? Dan kan dat als een datalek beschouwd worden, en dat moet je melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

    Algemene voorwaarden
    Dit is niet verplicht, maar juridisch gezien zeker aan te raden! Hierin vertel je wat jouw voorwaarden zijn over bijvoorbeeld de levering, betaling, aansprakelijkheid, eventuele reparaties en garantietermijn.

    Heb jij dit al geregeld?

    Mogen wij je verder helpen?

    Wil je dat wij jouw input mailen? En/of wil je dat wij eventuele vragen beantwoorden en een passende offerte maken? Vul dan minimaal je naam en e-mailadres in en klik op VERZENDEN!
    Je hangt nergens aan vast, je wordt alleen maar wijzer!






    Wil je een bijlage verzenden ? (s.v.p. WORD of pdf-formaat, max. 5 MB):


    Wij respecteren jouw privacy en gaan zorgvuldig om met jouw gegevens.
    We nemen alleen contact met je op om antwoord te geven op je vragen en/of voor een offerte.
    Je komt NIET op een mailinglijst te staan bedoeld voor promotiedoeleinden!

    Belangrijkste verwijzingen en video’s in deze CHECKLIST

    WOOCOMMERCE
    MAILPOET BLOG
    Meer over de betalingsproviders: MOLLIEKLARNA en SISOW
    PROMOTIE, hoger scoren in de zoekmachines
    Algemene informatie: KvK, webshop starten
    AVG
    Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk

    PRIVACY VERKLARING

    Kahlo Webdevelopment & Copywriting geeft veel om jouw privacy. Wij verwerken daarom uitsluitend gegevens die wij nodig hebben voor (het verbeteren van) onze dienstverlening en gaan zorgvuldig om met de informatie die wij over jou en jouw gebruik van onze diensten hebben verzameld. De gegevens die je op deze pagina verzendt, worden 2 maanden bewaard. Mocht je geen gebruik wensen te maken van onze dienstverlening, dan worden ze volledig verwijderd. Wij stellen jouw gegevens nooit voor commerciële doelstellingen ter beschikking aan derden. Meer lezen?