+31 (0)6-52 65 37 61

Laatst bijgewerkt: september 2024.

E-mailmarketing via WordPress

Ben je op zoek naar een eenvoudige manier om professionele nieuwsbrieven rechtstreeks vanuit je WordPress-website te versturen? Ik adviseer mijn klanten om MailPoet te gebruiken, omdat je hiermee moeiteloos je abonnees kunt bereiken zonder externe tools. Of je nu een nieuwsbrief wilt versturen, geautomatiseerde follow-up e-mails wilt instellen, of een serie e-mails voor je WooCommerce-klanten wilt beheren – MailPoet biedt hiervoor een uitstekende oplossing. In deze blog leg ik uit hoe je snel aan de slag kunt met MailPoet en jouw e-mailcampagnes effectief kunt beheren, helemaal binnen je vertrouwde WordPress-omgeving.

Veel mensen vinden MailPoet een fijner systeem dan Mailchimp, vooral omdat het volledig geïntegreerd is in WordPress. Je hoeft geen externe tools te gebruiken zoals bij Mailchimp – alles gebeurt binnen je eigen website.

Mailpoet Plugin

De plugin is te downloaden op:
https://wordpress.org

NIEUW SINDS 2024:

Stroomschema-interface

De nieuwe automatiseringsfunctie van MailPoet biedt gebruikers uitgebreide mogelijkheden om geautomatiseerde e-mailcampagnes op te zetten. Deze functie maakt het makkelijker dan ooit om je e-mailmarketing te personaliseren en automatiseren, allemaal rechtstreeks vanuit WordPress.

Wat deze functie extra krachtig maakt, is het gebruik van een stroomschema-interface. Hiermee kun je eenvoudig verschillende stappen en acties visueel aan elkaar koppelen in een duidelijk overzicht. Je begint met een trigger, zoals wanneer iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief, en voegt vervolgens acties toe, zoals het versturen van een welkomstmail of een follow-up. Je leest er hier meer over.

Installatie Mailpoet

De plugin is te downloaden op:
https://wordpress.org

Goed om te weten:
Let op! Door een laatste update kan het gebeuren dat Mailpoet geen connectie meer kan maken met de database. Het probleem kan worden opgelost als jij of je webbouwer het wp-config.php bestand aanpast. Vervang ‘localhost’ door het IP-adres van je website.

Het is handig om vóór of direct na de installatie een account aan te maken. Op basis van het aantal e-mailadressen kun je jezelf aanmelden voor een geschikt plan. Tot 1000 adressen is gratis. Je ontvangt vervolgens een key die je op je website moet invullen (zie de stappen hieronder).

Ga naar je WordPress-site, installeer de MailPoet-plugin en klik op Activeren.

De key die je hebt ontvangen, vul je in bij MailPoet -> Instellingen -> Verzenden met…. Zodra dat is gebeurd, wordt MailPoet Pro geïnstalleerd. Hiermee kun je je nieuwsbrieven versturen via de MailPoet-verzendservice

Nadat de plugin is geïnstalleerd en geactiveerd, zie je links de volgende (zwarte) buttons:

  1. Abonnees
  2. Lijsten
  3. Instellingen
  4. Formulieren: ofwel aanmelden voor een of meer nieuwsbrieven.
  5. E-mails: ofwel de nieuws- of welkomstbrieven.

Hieronder worden alle stappen uitgelegd.

1 en 2) MAILPOET: LIJSTEN EN ABONNEES

LIJSTEN:

Je kunt wel een nieuwsbrief maken, maar zonder abonnees is dat uiteraard zinloos. De ene abonnee hoeft de ander nog niet te zijn. Het kan dus logisch blijken, om meer nieuwsbrieven te maken voor verschillende lezers. Die indeling maak je bij ‘Lijsten’.
Standaard heeft Mailpoet al een lijst voor je gemaakt, namelijk ‘Nieuwsbrief mailinglijst’. Deze naam kun je bij ‘Lijsten bewerken’ vervangen door een naam die beter bij jouw nieuwsbrief past. Ook kun je nog één of meer lijsten toevoegen.

Handleiding, voorbeeld lijsten

In bovenstaand voorbeeld voor de Tilburgse Kunstkring, zijn er 2 lijsten gemaakt. Een voor alle leden van de Kunstkring en 1 voor de ‘proefkonijnen’. Dit zou je ook kunnen opdelen in:

  • Leden die geïnteresseerd zijn in tekenen en schilderen
  • Leden die beeldhouwen
  • Het bestuur

Bij het verzenden van een nieuwsbrief kun je de gewenste lijst selecteren:
Handleiding, voorbeeld lijsten

Noot: Je kunt een lijst ook koppelen aan een aanmeldformulier.
Eenmaal aangemeld dan staat het nieuwe abonnement direct in de juiste lijst.

Lijsten opdelen in Segmenten

Soms kan het ook slim zijn om de lijsten verder op te delen in segmenten. Bijvoorbeeld omdat je een heel groot adressenbestand hebt en/of omdat je verschillende producten verkoopt die niet iedere klant in een bepaalde lijst interessant vindt.

Zo zou je bij een webshop de volgende segmenten kunnen maken:

  • Abonnees die nog nooit iets gekocht hebben
  • Abonnees die 1x een product hebben gekocht
  • Abonnees die iets hebben gekocht in een bepaalde productcategorie
  • Abonnees die producten in hun mandje hebben gezet, maar het niet hebben afgerekend
  • Abonnees die kunnen inloggen op je site en een bepaalde gebruikersrol hebben.

Waarom kan segmentatie zinvol zijn?

  1. Omdat je dan het aantal afmeldingen kunt verlagen.
    Uit een MarketingSherpa-enquête bleek dat 26% van de mensen zich afmeldt omdat ze in het algemeen te veel e-mails ontvangen, 21% zich afmeldt omdat de e-mail niet relevant is en 17% zich afmeldt omdat de e-mailinhoud saai, repetitief en niet interessant is.
  2. Je verhoogt de conversie.
    Wanneer je gepersonaliseerde inhoud naar een betrokken abonnee stuurt, samen met een aantrekkelijke tekst en een sterke call-to-action, is de kans groter dat de abonnee ingaat op de aanbieding.
  3. Je kunt voorkomen dat je in de spamfilters belandt.
    Veel legitieme afzenders worden toch opgemerkt door de spamfilters omdat ze algemene, irrelevante inhoud verzenden die abonnees negeren en verwijderen. Wanneer dat te vaak gebeurt, pikken e-mailserviceproviders zoals Gmail dat op en wordt je e-mail rechtstreeks naar de spambox verbannen.

ABONNEES

Als er een lijst met namen en e-mailadressen voorhanden is, kunnen we ervoor kiezen om de lijst te importeren. Maar let op:

GOED OM TE WETEN:
Wettelijke eisen voor het verzenden van elektronische berichten:

  • voorafgaande toestemming: de ontvanger moet toestemming hebben gegeven;
    of het betreft een nieuwsbrief die een klant informeert over een eerder (soortgelijk) aangeschaft product.
  • identiteit: de ontvanger moet zien van wie berichten afkomstig zijn;
  • afmeldmogelijkheid: de ontvanger moet zien hoe en bij wie hij zich kan afmelden als hij geen berichten meer wilt ontvangen.
  • Houd ook rekening met de aangescherpte Privacywet (AVG). Je dient in je algemene voorwaarden precies aan te geven wát je met wélke gegevens gaat doen.
    Vraag je dus bijvoorbeeld naar de geboortedatum, dan dien je aan te geven waarom je dit doet.

Importeren kan door een lijst te maken met de volgende opmaak:
Email; First Name; Last Name
john@doe.com; John; Doe
mary@doe.com; Mary; Doe
johnny@doe.com; Johnny; Doe
Bekijk deze uitleg.

Voordat de adressen worden geïmporteerd, vraagt MailPoet in welke lijst ze moeten worden weggeschreven.

Uiteraard kun je later alsnog abonnees toevoegen. Of mensen uitnodigen om zich in te schrijven via de site.

Instellingen:

Achter elke soepele ervaring schuilt
zorgvuldig afgestemd beheer.

3) MAILPOET: INSTELLINGEN.

BASIS- EN GEAVANCEERDE INSTELLINGEN (kort samengevat):

  • Welke afzender moet getoond worden?
  • Naar wie kunnen abonnees een reactie sturen?
  • Indien mensen mogen reageren op een blog, wil je dan dat ze zich direct kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief?
  • Indien mensen zich kunnen registreren op de site, wil je dan dat zij zich ook kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief?
  • Als je nieuwsbrief geweerd wordt, naar wie moet dan een melding worden gestuurd?
  • Wie mag de nieuwsbrieven maken en adressen beheren? Dit kun je bij de vorige versie handmatig instellen. Nu heb je de plugin Members nodig waarmee je bepaalde rollen kunt toekennen aan andere webbeheerders.
  • Als een abonnee een mail nooit opent, wil je deze dan van de verzendlijst verwijderen? (Aanbevolen, omdat teveel niet-actieve leden ervoor kunnen zorgen dat je op de spamlijst terecht komt).
  • Wil je het registratieformulier beveiligen met een reCaptcha? Zodat je voorkomt dat spammers zichzelf inschrijven?

Opmerking: Bij Sleutelactivatie vul je je KEY in (zie deze informatie). Vervolgens wordt Mailpoet pro geïnstalleerd en kun je de brieven verzenden via de verzendservice van Mailpoet. Ook wordt er dan geen Mailpoet logo geplaatst in jouw nieuwsbrieven.

Bevestiging aanmelding:

Mailpoet wil dat mensen die zich registreren, hun aanmelding bevestigen via de mail. Er wordt dan een z.g. notificatie gestuurd met een aanmeldingslink. Nadat iemand hierop klikt, is de aanmelding bevestigd.

Opmerking: als je ervan overtuigd bent dat een inzender zich echt wil registreren -maar dat dit op een of andere wijze niet is gelukt? Dan kun je dit zelf activeren bij Mailpoet-> Abonnees

Belangrijke Pagina’s :

Mailpoet maakt verschillende standaardpagina’s die gebruikt worden voor de aanmelding, afmelding of het beheren van de persoonsgegevens. Deze zijn echter verre van perfect, dus is het beter ze zelf te maken. Hieronder vind je een voorbeeld. De paginatitels mag je uiteraard zelf verzinnen.

  1. Mailpoet: bestemmingspagina na verzenden

  2. Mailpoet: je bent nu ingeschreven!

  3. Mailpoet: afmelden nieuwsbrief

  4. Mailpoet: bevestiging afmelding Nieuwsbrief

  5. Mailpoet: gegevens aanpassen (van de abonnee)

3.1)  Bestemmingspagina

Dit is de pagina die de webbezoeker ziet als hij/zij zich heeft aangemeld.
Hier kun bijvoorbeeld vertellen dat de aanmelding is gelukt, en dat er een mailtje verzonden is met het verzoek om de aanmelding te bevestigen.
Het is aan te raden om op deze pagina een waarschuwing te plaatsen dat deze bevestigingsmail mogelijk in de spambox terecht kan komen. Vergeet niet om deze pagina te selecteren bij het betreffende formulier.

3.2) Succesvol aangemeld

De bezoeker heeft de mail ontvangen en heeft de aanmelding bevestigd via de link in de mail.
Hij komt dan uit bij pagina 2 (zie afbeelding hierboven). Zoals gezegd, loont het de moeite om aandacht te besteden aan deze pagina, zodat de bezoeker een warm onthaal wacht, als hij zijn aanmelding bevestigd heeft.

Bij ‘Visuele bevestigingsmails voor abonnementen inschakelen’ kun je met behulp van de ’template editor’ de bevestigingsemail opmaken. Zie dit voorbeeld van Tohealth.nl (Jocelyn Vlaar. Hormoonexpert en orthomoleculair therapeut):

Nadat de ontvanger van bovenstaande e-mail op de button heeft geklikt, is het belangrijke dat hij op de juiste pagina op je site terecht komt. Deze pagina MOET eerst geselecteerd worden bij MailPoet -> Instellingen-> ‘Bevestiging aanmelding’ -> Bevestigingspagina. In onderstaand voorbeeld is een pagina met de titel ‘Dank voor je inschrijving’ geselecteerd.

3.3) Afmelden Nieuwsbrief

Het is wettelijk verplicht dat een abonnee zich ook makkelijk moet kunnen afmelden voor de nieuwsbrief. Dit doe je door een linkje te plaatsen, bij voorkeur onderaan de nieuwsbrief:

Mailpoet handleiding, voorbeeld uitschrijven

Indien iemand hiervoor kiest komt hij op de pagina ‘Mailpoet, afmelden Nieuwsbrief’.

De tekst op de pagina kun je naar eigen inzicht schrijven. Maar er MOET een shortcode worden geplaatst, namelijk: [mailpoet_page].

Bijvoorbeeld:

We zien je niet graag gaan, maar wij respecteren jouw keuze.

Basisinstellingen:
Het systeem moet natuurlijk ook ‘weten’  dat deze pagina’s klaarstaan voor gebruik. Dit doe je door de gewenste pagina te selecteren bij MailPoet -> Instellingen-> ‘Basisinstellingen’ -Afmeldpagina (Bevestigingspagina).

Mailpoet handleiding, voorbeeld instellingen

Mailpoet handleiding, voorbeeld instellingen

3.4) Definitieve bevestiging afmelding Nieuwsbrief

Indien je op ‘Ja, schrijf me uit’  klikt, dan kom je op de vierde pagina in dit voorbeeld. Op deze pagina kan bijvoorbeeld de volgende tekst mét [shortcode]  gebruikt worden:

Je bent uitgeschreven!

Heb je je uitgeschreven omdat je een ander e-mailadres wil gebruiken?

Meld jezelf dan opnieuw aan:
** Dit is een shortcode die je kunt vinden bij het formulier dat je wenst te gebruiken.

 

Basisinstellingen:
Het systeem moet natuurlijk ook ‘weten’  dat deze pagina’s klaarstaan voor gebruik. Dit doe je door de gewenste pagina te selecteren bij MailPoet -> Instellingen-> ‘Basisinstellingen’ -Afmeldpagina -Succes Pagina’.

Voorbeeld instellingen

Mailpoet handleiding, voorbeeld instellingen

3.5) Gegevens aanpassen?

Deze pagina kun je ook weglaten (haal dan ook het linkje ‘je abonnement beheren weg uit de nieuwsbrief), maar ik wil wel laten zien hoe je ze kunt gebruiken.

Mailpoet handleiding, voorbeeld uitschrijven

Als iemand hierop klikt, komt deze op een pagina waar de abonnementsgegevens verschijnen.
Je zou dan deze tekst kunnen gebruiken:

Hieronder kun je je naam aanpassen en ook al zien we je niet graag gaan, je kunt jezelf ook uitschrijven.

Basisinstellingen:
Ook hier moet het systeem natuurlijk ‘weten’  dat deze pagina’s klaarstaan voor gebruik. Dit doe je door de gewenste pagina te selecteren bij MailPoet -> Instellingen-> ‘Basisinstellingen’ -Abonnementspagina beheren.

Mailpoet handleiding, voorbeeld instellingen

Mailpoet handleiding, voorbeeld instellingen

4) MAILPOET: FORMULIEREN

Hier kun je zelf je aanmeldformulier maken of bewerken.
Belangrijk is dat je selecteert in welke lijst iemand geregistreerd moet worden, en ook wat er moet gebeuren als iemand zich registreert.
Wordt er een nieuwe pagina getoond (zie 5.1)? Of blijf je op dezelfde pagina? En welk bericht toon je dan?
Daarnaast kun je bij ‘Plaatsing formulier’ beslissen op welke wijze je je formulier wil weergeven. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan ‘Shortcode en anders’. Met deze shortcode kun je het formulier op heel veel plekken weergeven op je site. Uiteraard is dit ook afhankelijk van het theme dat je gebruikt.

Voorbeeld formulier

De shortcode ziet er zo uit:

waarbij in dit voorbeeld, 29 het ID is van het formulier dat je wenst te gebruiken.

Mailpoet

E-mails maken

Ofwel de nieuwsbrieven

5) MAILPOET: E-MAIL OFWEL NIEUWSBRIEVEN

En nu is het tijd voor het leuke werk! 🙂

De Nieuwsbrief.

Klik op ‘E-mails’ -> ‘Nieuwe e-mail’. Je hebt verschillende mogelijkheden:

  • Wil je een nieuwsbrief maken?
  • Of wil je dat MailPoet automatisch iedere dag, week of maand een e-mail stuurt met je nieuwste publicaties (zoals meldingen van je laatste berichten)?
  • Misschien wil je een herinnering sturen naar abonnees die al 11 maanden geen e-mail van je hebben geopend?
  • Ook kun je geautomatiseerde e-mails versturen, zoals welkomstmails of een reeks e-mails met aanvullende informatie, verspreid over meerdere weken. Meer hierover vind je hier =>
  • Voor WooCommerce-webshops is er de mogelijkheid één of meer brieven te koppelen aan de aanschaf van een bepaald product (of categorie). Ook kun je herinneringen sturen naar klanten die nog producten in hun winkelmandje hebben staan. Dit is alleen mogelijk voor ingelogde klanten, omdat je hun e-mailadres nodig hebt.

Na je keuze zie je een overzicht met prachtig vormgegeven templates. Maak een keuze!

Let op: Een nieuwsbrief met een te uitbundige vormgeving kan sneller in de spambox terechtkomen. Dus hoe verleidelijk het ook is, houd je nieuwsbrief zo simpel mogelijk en gebruik niet te veel afbeeldingen.

Heb je een template gevonden die je bevalt? Dan kun je deze volledig naar eigen smaak aanpassen. Vergeet niet om je ontwerp op te slaan!

Verzenden: Wil je de nieuwsbrief versturen? Het is slim om eerst een kopie te maken, zodat je altijd een basisversie hebt om opnieuw te gebruiken. Je kunt de template ook exporteren en opslaan op je harde schijf (zie het filmpje: laatste minuut).

Dupliceren brief

Filmpje

In de onderstaande video laat ik stap voor stap zien hoe je jouw MailPoet-nieuwsbrief het beste kunt opmaken.

Klik op de video om direct te beginnen!

Wat kun je met de Automatiseringsfunctie van Mailpoet?

Laat Mailpoet het werk doen!

Met de automatiseringsfunctie van MailPoet kun je geautomatiseerde e-mails versturen op basis van specifieke triggers (lees: gebeurtenissen of acties). Denk bijvoorbeeld aan een welkomstmail zodra iemand zich inschrijft voor een nieuwsbrief, of een reeks e-mails die je abonnees stap voor stap door een proces leidt, zoals een voedingsadvies dat ze elke maand ontvangen.

In de betaalde versie van Mailpoet, kun je ook drip-campagnes opzetten, waarbij MailPoet een serie e-mails verstuurt verspreid over een bepaalde periode. Dit is handig voor cursussen, handleidingen, of om klanten steeds nieuwe content aan te bieden op vaste momenten.

Geautomatiseerde mailtjes voor je Woocommerce Webshop

MailPoet en WooCommerce werken goed samen binnen WordPress, zodat webshop-eigenaren eenvoudig automatische e-mails kunnen sturen, zoals welkomstmails of herinneringen. Sinds MailPoet in 2020 werd overgenomen door Automattic, hetzelfde bedrijf achter WooCommerce, is de samenwerking verbeterd. Je kunt nu klantgegevens automatisch gebruiken om gerichte e-mails te versturen zonder extra tools. Alles werkt vanuit je WordPress-dashboard, waardoor het makkelijk is om klanten te bereiken en betrokken te houden.

Stel, je hebt een fantastisch product in je Woocommerce webshop en je wilt dat, zodra een klant dit bestelt, hij automatisch op de lijst “populaire klanten” wordt gezet. Daarnaast wil je dat er direct na de betaling een bedankmail wordt verstuurd, en twee dagen later nog een e-mail met extra informatie over het geweldige product.

Dit -en meer- is allemaal mogelijk met de Automatiseringsfunctie van MailPoet. In de onderstaande slider lees je hoe je dit kunt instellen.

Let op: De meeste Automatiseringsfuncties zijn alleen beschikbaar voor gebruikers met een betaald abonnement die de MailPoet Premium-plugin hebben geïnstalleerd en geactiveerd. Voor gebruikers met het gratis Starter-abonnement (of geen abonnement), is het niet mogelijk om aangepaste automatiseringen te maken — alleen een beperkte set met basis-sjablonen is beschikbaar. Opties om stappen toe te voegen of te verwijderen zullen uitgeschakeld zijn. Onderstaande uitleg is WEL mogelijk met de gratis versie!

 

In onderstaande uitleg maken we in Mailpoet een NIEUWE Automatisering met behulp van de blauwe button ‘Nieuwe automatisering.

Klik op de pijltjes in de onderstaande slider,  om de stappen te volgen.

 

In dit voorbeeld willen we de automatisering van onze nieuwsbrieven starten op het moment dat iemand ons ‘Fantastische Product’ heeft gekocht. Vandaar dat we ‘Een product gekocht’ selecteren, helemaal onderaan op de afbeelding. Maar als je bijvoorbeeld meerdere brieven wil versturen naar iemand die zich inschrijft als abonnee, dan kan dat ook (Zie: Welkomst series voor nieuwe abonnees). De werkwijze is vergelijkbaar.

Kies een trigger: in dit voorbeeld wordt de automatisering alleen gestart als aan de volgende trigger conditie is voldaan: de aankoop van het Fantastische Product.
Dit kun je hier selecteren:

Omdat we willen dat de klant in onze lijst ‘Populaire Klanten’ komt te staan, klikken we op het plusje onder de eerste Trigger. Selecteer nu ‘Toevoegen aan lijst’.

Selecteer nu de gewenste lijst:

Nu gaan we de e-mail klaarzetten die we willen gebruiken om een bedankje te sturen. Maar voordat je dit doet, kies je -m.b.v. het plusje-  voor ‘Vertraging’. Hier kun je instellen wanneer deze e-mail verzonden moet worden. In dit voorbeeld zetten we dit op 1 uur nadat de bestelling is afgerond.

Klik weer op het plusje en selecteer ‘verzend e-mail’

Vul nu de gewenste gegevens in bij ‘Van’, en maak een tekstje dat gebruikt kan worden als subject. Ook kun je een preheader maken. 
Bij ‘Ontwerp e-mail’ wordt de mogelijkheid geboden om deze brief op te maken. Je kunt dan ook kiezen voor een brief die je al eerder hebt gemaakt. Een voorbeeld hiervan, vind je op de volgende slide.
NB: Sla je werk eerst op!!!

De templates waaruit je kunt kiezen:

Na 2 dagen willen we nog een e-mail sturen met aanvullende informatie. Klik weer op het plusje en selecteer wederom ‘Vertraging’. We zetten dit op 2 dagen.

Ook hier vul je weer de juiste gegevens in (VAN, subject en Preheader). En bij ‘Ontwerp e-mail’ kun je weer een nieuwe brief maken, of voor een oude kiezen.

Wil je nog een stapje verder gaan? Dan kun je ook gebruik maken van de If/Else functie. Daarmee kun je (bijvoorbeeld) nog een e-mail sturen op het moment dat de klant de laatste 5 dagen geen e-mail van jou heeft geopend:

Veel succes!

Zorg voor een betrouwbare digitale handtekening

6) Voorkom dat Gmail en Yahoo jouw e-mails weren

Het belang van SPF, DKIM en DMARC​ zo eenvoudig mogelijk uitgelegd.

Sinds 1 februari 2024 zijn grote e-maildiensten zoals Gmail en Yahoo strenger geworden. Ze willen zeker weten dat jouw e-mails echt zijn voordat ze ze aan hun gebruikers tonen. Als jouw e-mails niet aan bepaalde voorwaarden voldoen, kunnen ze direct in de spammap belanden of zelfs helemaal geweigerd worden. Het is dus belangrijker dan ooit om te zorgen dat jouw e-mails goed zijn 'ondertekend' m.b.v. onder meer DKIM, SPF en DMARC.

Huh? DKIM, SPF en DMARC?
Stel je een postkantoor voor waar ze extra zorgvuldig controleren of de post echt van jou afkomstig is, voordat deze bezorgd wordt. Er wordt dan bijvoorbeeld naar de postzegels, het afzenderadres en andere kenmerken gekeken om te bepalen of de brief legitiem is. Dit is precies wat SPF en DKIM doen met jouw e-mails. Ze zijn als digitale handtekeningen en zegels die helpen bewijzen dat jouw digitale brief legitiem is en niet door iemand anders is verstuurd die zich als jou voordoet.
SPF controleert of de server die de e-mail verstuurt, gemachtigd is om namens jouw domein te verzenden, net zoals het postkantoor zou controleren of het afzenderadres klopt. DKIM is als een digitale handtekening of zegel op de brief, die bevestigt dat de brief onderweg niet is geopend en aangepast. DMARC zou in dit geval de instructie zijn dat het postkantoor de brief moet weigeren en jou moet waarschuwen als iemand anders post in jouw naam probeert te versturen.

Hoe werken ze?

  • SPF (Sender Policy Framework): Dit is een lijst met servers die toestemming hebben om e-mails te versturen namens jouw domein. Het is alsof je zegt: "Alleen deze postbodes mogen post versturen uit mijn naam."
  • DKIM (DomainKeys Identified Mail): Dit voegt een digitale handtekening toe aan je e-mails. Het is alsof elke e-mail die je verstuurt een unieke stempel krijgt die bewijst dat het echt van jou komt.
  • DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance): Dit vertelt e-mailproviders wat ze moeten doen als een e-mail niet lijkt te voldoen aan de SPF- of DKIM-regels. Het is alsof je instructies geeft over wat te doen als er twijfel is over de echtheid van je post.

SPF en DKIM zijn dus als het ware paspoorten voor e-mails, ze bevestigen de identiteit van de afzender. DMARC vertelt e-mailservers als Gmail wat ze moeten doen als een e-mail geen geldig paspoort heeft.

Hoe stel je dit in?

Ook dit is een technisch verhaal, maar als je er zelf niet zo handig in bent, kun je misschien jouw host vragen om dit voor je te regelen. Het komt erop neer dat je een paar regels toe moet voegen aan de instellingen van jouw website (DNS-instellingen) om SPF en DKIM te activeren.
Voor DMARC voeg je nog een extra regel toe die vertelt wat er moet gebeuren als een e-mail niet lijkt te kloppen.

DKIM instellen in Plesk (op je host)

Log in, in Plesk en ga naar je Mailinstellingen. Vink vervolgens het vakje aan 'Bescherm tegen spam door met het DKIM-systeem uitgaande berichten te ondertekenen'. En als dit op.

Hier is een voorbeeld van hoe een TXT record in je DNS eruit kan zien:

v=DKIM1; p=MIGfMA0GCSqGSIb3DQEBAQUAA4GNADCBiQKBgQCrZ2K...
  • v=DKIM1;: Dit specificeert de versie van DKIM die wordt gebruikt.
  • p=...: Dit lange deel is de eigenlijke publieke sleutel. Dit is het deel dat door de ontvangende mailserver wordt gebruikt om de handtekening van binnenkomende e-mails te controleren.

SPF en DKIM zijn paspoorten voor e-mails, ze bevestigen de identiteit van de afzender. DMARC vertelt e-mailservers wat ze moeten doen als een e-mail geen geldig paspoort heeft.

SPF instellen in Plesk

Hier is een voorbeeld van hoe een TXT record in je DNS eruit kan zien:

v=spf1 ip4:192.0.2.1 ip6:2001:db8::1 include:_spf.google.com ~all
  • v=spf1: Geeft aan dat dit een SPF-record is volgens versie 1 van de SPF-specificatie.
  • ip4:192.0.2.1: Staat e-mailverzending toe vanaf het IPv4-adres 192.0.2.1. Dit is een voorbeeldadres en zou vervangen moeten worden door het daadwerkelijke IPv4-adres van je server of dienst.
  • ip6:2001:db8::1: Staat e-mailverzending toe vanaf het IPv6-adres 2001:db8::1. Ook dit is een voorbeeldadres en moet vervangen worden door je daadwerkelijke IPv6-adres, als je server of dienst via IPv6 communiceert.
  • include:_spf.google.com: Geeft aan dat de e-mailservers die door Google worden gebruikt ook toegestaan zijn om e-mail te versturen namens jouw domein. Dit is nuttig als je gebruikmaakt van Google Workspace of een vergelijkbare dienst voor je e-mail.
  • ~all: Geeft een "softfail" aan voor e-mails die niet voldoen aan de voorwaarden in het SPF-record. Dit betekent dat e-mails die niet van de opgegeven bronnen komen, nog steeds kunnen worden afgeleverd, maar gemarkeerd kunnen worden als potentieel onbetrouwbaar.

DMARC instellen in Plesk

Hier is een voorbeeld van hoe een TXT record in je DNS eruit kan zien:

v=DMARC1; p=reject; rua=mailto:dmarc-reports@domeinnaam.com; ruf=mailto:dmarc-failures@domeinnaam.com; fo=1;

Of eenvoudiger (maar toch veelgebruikt):

v=DMARC1; p=none; rua=mailto:dmarc-reports@jouwdomein.com;
  • v=DMARC1: Geeft de versie van DMARC aan die wordt gebruikt. Momenteel is "DMARC1" de enige versie.
  • p=reject: Dit is het beleid (policy) dat de domeineigenaar adviseert aan de ontvangende e-mailserver over wat te doen met e-mails die niet voldoen aan SPF- of DKIM-verificaties. De opties zijn none (doe niets), quarantine (markeer als verdacht), of reject (weiger de e-mail).
  • rua=mailto:dmarc-reports@domeinnaam.com: Dit geeft aan waar geaggregeerde rapporten over de verificatie van berichten naartoe gestuurd moeten worden. Deze rapporten geven inzicht in de e-mails die worden verzonden vanuit jouw domein en hoe ze worden behandeld door ontvangende servers.
  • ruf=mailto:dmarc-failures@domeinnaam.com: Dit specificeert een adres waar gedetailleerde rapporten over individuele falende e-mails (forensische rapporten) naartoe gestuurd kunnen worden. Dit is optioneel en wordt vaak weggelaten vanwege privacyoverwegingen.
  • fo=1: Dit veld bepaalt onder welke omstandigheden forensische rapporten gegenereerd moeten worden. De optie "1" betekent dat rapporten worden gestuurd voor elke e-mail die faalt in SPF- of DKIM-verificatie.

Meer lezen over hoe je zo veel mogelijk kunt voorkomen dat je bericht in de spambox belandt?
Lees dan dit artikel.

Over Karen Nijst

Ik heb jarenlang als marketing-communicatie adviseur gewerkt en denk dat ik destijds één van de eerste ben geweest in Nederland, die een computer in huis haalde. Iedereen verklaarde me voor gek. Zo'n log ding ... dat is toch geen aanwinst voor het interieur? Maar ik was verkocht!
Inmiddels ben ik al lange tijd gecertificeerd php-programmeur en webdesigner, toch blijf ik het belangrijk vinden dat de site van mijn klanten er niet alleen gelikt uitziet maar óók resultaten oplevert. Dat doe ik door mee te denken met de klant, waarna ik de wensen ‘vertaal’ naar technische oplossingen. De laatste jaren bouw ik voornamelijk WordPress-sites, WOOCOMMERCE webwinkels en sites op maat, waarvoor ik de themes schrijf en verschillende plugins. Daarnaast help ik mijn klanten bij het schrijven van commerciële teksten die het goed doen in de zoekmachines.
Contact opnemen? +31 (0)6-52 65 37 61 info@kahlo.nl