Nieuwe website laten maken? Waar moet je op letten? Handige Tips!

Je hebt een nieuwe website nodig en natuurlijk wil je uiteindelijk trots zijn op het resultaat. Maar wat is een goede site eigenlijk? 
Dit verschilt per persoon/ per onderneming. In mijn opinie, heb je het dan -in eerste instantie- over een site die ‘goed aanvoelt’, die bij jouw onderneming past, waar klanten blij van worden omdat ze snel vinden wat ze zoeken, die resultaat oplevert (conversie), maar die ook met je meegroeit door de jaren heen.
‘Alle begin is moeilijk’, dus vandaar dat ik hier verschillende tips heb verzameld die je helpen bij het opzetten van jouw eerste website!

Nieuwe website laten maken? Wat komt er allemaal bij kijken,Verplaats je in jouw klant

Voordat je een nieuwe site laat maken, is het in eerste instantie belangrijk dat je je zo goed mogelijk verplaatst in jouw klant of relatie.  Daarbij komen de volgende vragen aan bod:

  • Waar staat jouw onderneming voor?
  • Wie wens je te bereiken? En welk probleem los jij op voor deze bezoeker van jouw site?
  • Hoe wens je dit te communiceren?
  • Hoe ziet de huisstijl eruit? En de op te roepen emotie(s) en kleuren?
  • Wil je de site zelf kunnen bijhouden, of ga je dat uitbesteden?
  • Hoe maak je je website veilig en toekomstbestendig en daarmee aantrekkelijker voor zowel bezoekers als zoekmachines? 

Wie wens je te bereiken en welk probleem los jij op voor deze bezoeker?

Iemand komt meestal bij je met een hulpvraag. Hij of zij is op zoek naar een product of dienst die hij goed kan gebruiken. En door de juiste oplossing aan te dragen, kan er een transactie plaatsvinden.
Maak eerst een lijstje met de belangrijkste vragen van jouw klant of relatie en probeer deze zo kort mogelijk te beantwoorden!

Wat wil je bereiken?

De meeste mensen zullen aan de daadwerkelijk verkoop van producten en dienstverlening denken.
Maar ook andere zaken kunnen een belangrijke rol spelen:

  • het verkrijgen van goodwill (voor bv een politieke partij),
  • naamsbekendheid (pr),
  • het werven van leden (vereniging) of fondsen (liefdadigheid) ,
  • het opbouwen van een e-mailbestand (e-commerce)

Hoe wens je de doelstelling te behalen?

Nieuwe website laten maken? Tips voor Kunstenaars1)  Met welke onderwerpen?
Maak een lijstje met de belangrijkste onderwerpen en subonderwerpen.
Te vergelijken met de inhoudsopgave van een boek, bijvoorbeeld:

  • Welk probleem kun je oplossen
    • Voor wie
    • Meer info etc
  • Met welke producten/diensten?
    • Product 1
      • foto’s
      • productinformatie
      • formulier downloaden
    • Dienst 1
    • Productinformatie
    • referenties etc etc
  • Gewenste actie
    • Contact opnemen
    • Enquête
    • Bestelformulier
    • Webwinkel etc
  • Over ons (geloof het of niet… dit is in 99% van de gevallen
    écht de minst belangrijke informatie!)
  • Over ons verhaal
  • Geschiedenis
  • Leveringsvoorwaarden, algemene voorwaarden
  • Copyright
  • Privacy

2)  Met welke functionaliteiten / communicatie-tools?
Naast een contactformulier kun je denken aan:

  • blog (ook goed met het oog op de zoekmachines!)
  • een webwinkel,
  • koop- ‘call-to-action’ buttons,
  • referenties, of sterrenrating-systeem
  • galerie  en slideshow, video’s
  • nieuwsbrief,
  • meertalige website,
  • downloadpagina, bijvoorbeeld met formulieren, persberichten of andere informatie (vaak in de vorm van een pdf)
  • downloaden van een ‘weggevertje’,
  • agenda,
  • prijslijst,
  • poll, quiz, enquête,
  • forum,
  • bestelformulier,
  • koppelingen met social media zoals Facebook,
  • FAQ, ofwel een pagina met ‘Meest Gestelde Vragen’ op de site,
  • chatfunctie,
  • statistieken, zoals Google Analytics,
  • etc etc.

Enkele voorbeelden:

  • Wil je -bijvoorbeeld als politieke partij- mensen overtuigen van jouw goede bedoelingen? Dan kan dit door op opvallende plaatsen terugkomende korte berichtjes, sfeerrijke foto’s en banners te plaatsen met meer informatie over uw milieubewuste -of andere- acties.
  • Ben je een dienstverlener en/of ZZP’er?  Dan werken goedgeplaatste korte in het oog springende referenties. Liefst met foto’s erbij van de opdrachtgever.
  • Wil je meer leden of fondsen werven? Dan moeten de bezoekers niet te lang zoeken naar een button of mailadres waar zij zich kunnen aanmelden. De aanmeldbutton of -formulier dient een opvallend plek in te nemen in het webdesign!
  • Dit geldt ook bij de verkoop van producten. De ‘koopbutton’ en winkelwagen moeten opvallen en soms lukt dit zelfs beter door ze te laten disharmoniseren met de rest van de omgeving.
  • Wil je een nieuwsbrief gaan versturen? Dan is het belangrijk dat je op tijd een e-mailbestand opbouwt.
  • Ook het adres en de contactgegevens kunnen een belangrijke rol spelen. Bij een webwinkel wekt een opvallend telefoonnummer vertrouwen op!
  • Ben je kunstenaar? Vereniging? Of bied je creatieve diensten aan? Dan zijn foto-galerieën en slideshows niet te versmaden!
  • Mooie producten verdienen (veel) mooie foto’s. Vergeet niet om deze van een goede titel en bijschrift te voorzien.

Paar kanttekeningen:

1) *** Natuurlijk moeten bij dit verhaal andere sites zoals social media niet buiten beschouwing gelaten worden. Maar vaak kun je verschillende media embedden, zie social media op je site.

*** Daarnaast is het vanaf eind april 2015 nóg belangrijker geworden dat de site ook goed te bekijken is op de kleine displays van tablets en phones. Dit noemen ze responsive webdesign.

*** Staar je niet blind op een mooie lay-out. Jouw bezoekers willen in eerste instantie INFORMATIE. En het GEVOEL krijgen dat ze jou kunnen vertrouwen.
Concentreer je dus op de inhoud van de site. Daarna kun je naar het totaalplaatje kijken.

TIP: Kom je er niet zo gauw uit? Bekijk de sites van jouw ‘concollega’s` en noteer waarom je een site wel/niet goed vindt. Let daarbij niet teveel op de -mooie- vormgeving, maar op zaken als de vindbaarheid van de informatie. Is het snel duidelijk waarover het gaat? En zo nee, waarom niet?

Welke site past bij mij, mijn onderneming en mijn branche?

Bestaat de hoofd(!) doelgroep uit jongeren, dan zal een site met een brave overzichtelijke lay-out het beter doen bij de belastingdienst. Ben je een prijsvechter en wil je de koopjesjagers naar de site lokken (en vasthouden)? Dan mag de site best ‘knallen’ opdat de aanbiedingen de bezoeker niet kunnen ontgaan! Ben je een kunstenaar en op zoek naar kunstminnaars? Dan dienen prachtige foto’s -uiteraard van jouw werk- de hoofdmoot uit te maken. Liefst op elke pagina en in een digitale galerie.

Huisstijl, emotie en kleur

Heb je al een logo en eigen huisstijl? Gebruik ze!

Maak ook een lijstje met de emoties waarvan je wilt dat de website ze oproept en kies zo de hoofdkleur en de steunkleuren voor de website.
Schreeuwerige kleuren passen bijvoorbeeld niet bij de ‘betere’ juwelier en ingetogen grijze lay-outs dragen niet bij aan een kindermodezaak.

Welke emoties horen bij welke kleur?

Rood Sport, actie, dynamiek, energie, leven, liefde, passie, kracht, gevoel, gevaar, agressie. Paars Royaal, koninklijk, betrouwbaar, macht, nostalgie, ijdelheid, decadentie, extravagantie, passie, gezellig, vrouwelijk.
Groen Natuur, planten, gezondheid, jeugd, vrede, balans, veiligheid, jaloezie, bitterheid. Maar ook: vergif! Roze Delicaat, zacht, gevoelig, naïviteit, vrouwelijk, ijdelheid, vertrouwen, romantiek.
Blauw Zee, vakantie, diepte, oneindig, verlangen, rust, harmonie, balans, vertrouwen, betrouwbaar, serieus, mannelijk. Bruin Aarde, aromatisch, ouderwets, simpel, gezellig, saai, gemiddeld, somber, herfst.
Oranje Nederland, voetbal, warmte, levendig, energie, activiteit, moed, sociaal, plezier, geluk. Grijs Neutraal, sober, theorie, elegant, technologie, saai, middelmatig, eenzaam, ouderdom, verdriet, modern, toekomst.
Geel Energie, zon, licht, goud, vrolijk, optimisme, warmte. Zwart Elegantie, stijl, kracht, nacht, eenzaamheid, geheim, kwaad, negatief, conservatief, dood, verdriet, melancholie.
Wit Trouwen, schoonheid, onschuld, licht, helderheid, neutraal, nieuw, modern, het goede, functionaliteit, perfectie, eerlijkheid, open.

Wil je de nieuwe site zelf kunnen bijhouden, of ga je dat uitbesteden?

Indien je de site graag zelf wil bijhouden, ga dan met jouw web bureau na welk CMS-systeem voor jou het beste is. WordPress is veruit het populairste CMS-systeem. 39% van alle websites is gebouwd in WordPress. En ook al adviseren wij om niet teveel plugins te installeren, er zijn vele goede tools die je helpen je site goed te beheren. Zoals bijvoorbeeld de plugin van Yoast waarmee je kunt werken aan je vindbaarheid in de zoekmachines.

Laat je nieuwe website zoekmachinevriendelijk bouwen.

SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie),  wordt door veel website-eigenaren gezien als ‘moeilijk’ en iets wat je beter aan specialisten kunt overlaten. En als je inderdaad alles uit je website wil halen, kan het verstandig zijn om met een erkend bureau in zee te gaan*. Toch is er veel wat je zelf kunt doen om ervoor te zorgen dat je website beter gevonden wordt. In dit artikel vind je verschillende SEO tips die je een handje helpen.

Kijk uit!* Sommige ‘specialisten’ beloven gouden bergen en wekken de suggestie dat jij als webbeheerder rustig achterover kunt leunen. Helaas werkt het zo niet en de gebruikte ‘trucjes’ kunnen er zelfs voor zorgen dat je op een blacklist bij Google komt te staan. Ook wordt beloofd dat de site voor een relatief laag bedrag per maand een toppositie krijgt in Google. Maar vaak gaat het dan over zoektermen waarmee de klant vaak al goed scoort. Ik heb het verschillende keren zien gebeuren!

Dit is goed! Lachende smileyIn dit artikel lees je hoe je zelf webpagina’s kunt schrijven en optimaliseren, zodat deze beter scoren in de zoekmachines. Zonder dat daarbij allerlei vreemde goocheltrucs komen kijken. Voorwaarde is wel dat je jouw site niet verwaarloost maar regelmatig ‘voedt’ met nieuwe content als blogs, nieuwtjes en afbeeldingen. En wie kan beter vertellen over jouw vakgebied dan jij of jouw collega’s? 

Hoe belangrijk is support voor jou? 

Je hebt ze vast vaak gezien, die advertenties waarin websitepakketten voor een prikkie wordt aangeboden. Maar keerzijde van de medaille is dat als je een vraag hebt, het lastig is antwoorden te krijgen. Vaak moet je zelf op zoek gaan op een F.A.Q -(veel gestelde vragen) pagina. Als je dat een probleem vindt, kun je beter wat meer betalen en met je webbouwer goede afspraken maken over de support die je verwacht.

Last, but not least:

Hoe maak je je nieuwe website veilig en toekomstbestendig en daarmee aantrekkelijker voor zowel bezoekers als zoekmachines? 

Op veel websites worden gegevens uitgewisseld. Bezoekers vullen bijvoorbeeld een contactformulier in met persoonlijke gegevens. En als je een webwinkel hebt, kunnen er producten worden besteld die direct worden afgerekend. Dan wil je niet dat deze gegevens onderschept worden door hackers. Het is dus belangrijk een veilige omgeving te bieden en dat doe je door:

Wanneer je gebruik maakt van een SSL-certificaat, komt er voor de url ‘https’ te staan in plaats van ‘http’. Wanneer dit niet het geval is, wordt er in veel browsers een ‘Niet Veilig’ melding weergegeven -zie afbeelding hieronder. Ook de belangrijkste zoekmachines vinden online veiligheid steeds belangrijker en daarom zal een website met een SSL certificaat betere kansen maken op een hogere plaats in de zoekresultaten.
Het installeren van SSL is een secuur werkje en vraagt om enige deskundigheid.
Ik heb verschillende keren gelezen dat sommige hosts hiervoor verschillende plugins adviseren, maar ik ben hier geen fan van.
Ik heb te vaak gezien dat er fouten kunnen ontstaan -bijvoorbeeld omdat het omzetten naar https-linkjes niet overal goed worden doorgevoerd-  met alle gevolgen van dien.
Raadpleeg dus eerst je webmaster!

Veel succes!
Karen Nijst