De website specialist

Nieuwe website? Of een site verbeteren? Waar moet je op letten? Handige Tips en Ideeën

**Meer info over de voorleesfunctie

Kies een stem en druk op 'Voorlezen' om de tekst te laten voorlezen. 'Stop' beëindigt het voorlezen. 'Pauze' en 'Hervat' werken niet bij alle stemmen.
Welke stem beschikbaar is, hangt af van jouw apparaat of browser. De verstaanbaarheid kan verschillen; dit is niet ingesteld door deze website.
De voorleesfunctie is bedoeld voor iedereen die de tekst liever beluistert, bijvoorbeeld bij vermoeidheid, dyslexie of een visuele beperking.

NB: Dit is een eenvoudige toepassing.
Wil je ook een voorleesfunctie op jouw website? Dat kan! Er zijn uitgebreidere mogelijkheden, zoals het automatisch laten voorlezen van specifieke onderdelen of koppeling met meer professionele stemmen. Vraag naar de mogelijkheden.

Samen werken aan een site die bij jou past!

Je hebt een nieuwe website nodig en natuurlijk wil je straks trots zijn op het resultaat. Of misschien wil je je bestaande site verbeteren? Dan is het goed om eerst stil te staan bij de voorwaarden waaraan jouw site moet voldoen.

Wat is een goede website eigenlijk?

Dit verschilt per persoon/ per onderneming. In mijn opinie, heb je het dan -in eerste instantie- over een site die ‘goed aanvoelt’, die bij jouw onderneming past, waar klanten blij van worden omdat ze snel vinden wat ze zoeken, die snel laadt, die resultaat oplevert (conversie), maar die ook met je meegroeit door de jaren heen.
‘Alle begin is moeilijk’, dus vandaar dat ik hier verschillende tips heb verzameld die je helpen bij het opzetten van jouw nieuwe website. Maar die ook helpen als je je bestaande website wenst te optimaliseren.

Laptop met allemaal studenten eromheenCliché, maar daarom niet minder waar: kruip in de huid van jouw klant

Voordat je een nieuwe site laat maken, is het in eerste instantie belangrijk dat je je zo goed mogelijk verplaatst in jouw klant of relatie.  Daarbij komen de volgende vragen aan bod:

  • Waar staat jouw onderneming voor?
  • Wie wens je te bereiken? En welk probleem los jij op voor deze bezoeker van jouw site?
  • Hoe wens je dit te communiceren?
  • Hoe ziet jouw huisstijl eruit? En de op te roepen emotie(s) en kleuren?
  • Wil je de site zelf kunnen bijhouden, of ga je dat uitbesteden?
  • Hoe maak je je website veilig en toekomstbestendig en daarmee aantrekkelijker voor zowel bezoekers als zoekmachines?
  • Wie gaat de teksten schrijven. En hoe zorg je ervoor dat deze ook graag gelezen en gevonden worden door de zoekmachines? (SEO)

Wie wens je te bereiken en welk probleem los jij op voor deze bezoeker?

Iemand komt meestal bij je met een hulpvraag. Hij of zij is op zoek naar een product of dienst die hij goed kan gebruiken. En door de juiste oplossing aan te dragen, kan er een transactie plaatsvinden.
Maak eerst een lijstje met de belangrijkste vragen van jouw klant of relatie en probeer deze zo kort mogelijk te beantwoorden!

Wat wil je bereiken?

De meeste mensen zullen aan de daadwerkelijk verkoop van producten en dienstverlening denken.
Maar ook andere zaken kunnen een belangrijke rol spelen:

  • het verkrijgen van goodwill (voor bv een politieke partij),
  • naamsbekendheid (pr),
  • het werven van leden (vereniging) of fondsen (liefdadigheid) ,
  • het opbouwen van een e-mailbestand (e-commerce)

Hoe zorg je ervoor dat de teksten op je nieuwe site ook gewaardeerd wordt door de zoekmachines?

Goede webteksten schrijven is een vak apart. Mensen die een website, blog of de social media bezoeken, lezen de teksten (content) namelijk op een andere manier dan een boek. De bezoeker wil in één oogopslag zien of de inhoud van een site de moeite waard is. Het is daarom belangrijk dat je kort en bondig ‘to the point’ komt, opdat de lezer geprikkeld wordt verder te lezen. Maar Google kijkt mee! En net als de lezer houdt deze zoekmachine van duidelijke scanbare tekst.

Zoekmachines worden steeds slimmer en begrijpen steeds beter waar je tekst over gaat. Maar als je teksten niet geoptimaliseerd zijn voor SEO, wordt het lastiger om gevonden te worden. De concurrentie is namelijk enorm! Het schrijven van goede SEO teksten is echter niet makkelijk. Er zijn veel zaken om rekening mee te houden. Zoals de juiste zoekwoorden (keywords), de juiste meta data en opmaak van de pagina. Meer weten? Klik hier.

Welke stappen zet jij om jouw online doelen te bereiken?

Nieuwe website laten maken? Tips voor KunstenaarsMet welke onderwerpen?

Maak een lijstje met de belangrijkste onderwerpen en sub onderwerpen.
Te vergelijken met de inhoudsopgave van een boek, bijvoorbeeld:

  • Welk probleem kun je oplossen
  • Voor wie
  • Meer info etc

Met welke producten/diensten?

  • Product
  • foto’s
  • productinformatie
  • formulier downloaden
  • Dienst
  • Keurmerk
  • referenties etc etc

Gewenste actie

  • Contact opnemen
  • Enquête
  • Bestelformulier
  • Webwinkel etc

Over ons :

  • Over ons verhaal
  • Geschiedenis
  • Leveringsvoorwaarden, algemene voorwaarden
  • Copyright
  • Privacy / AVG
  • Persoonlijke reviews

Hoe kun je jouw website optimaliseren?

Je website is meer dan een visitekaartje: het is een middel om jouw doelen te bereiken. Of je nu meer contactaanvragen wilt, meer verkopen of gewoon een professionelere uitstraling, met de juiste functies haal je meer uit je site. Hieronder zie je welke mogelijkheden je kunt overwegen.

Essentiële functies en communicatietools voor een effectievere website

Naast een (uitgebreid) contactformulier kun je denken aan:

  • blog (ook goed met het oog op de zoekmachines!)
  • een webwinkel,
  • koop- ‘call-to-action’ buttons,
  • referenties, of sterrenrating-systeem,
  • galerie  en slideshow,
  • animaties of video’s,
  • nieuwsbrief,
  • meertalige website,
  • downloadpagina, bijvoorbeeld met formulieren, persberichten of andere informatie (vaak in de vorm van een pdf),
  • downloaden van een ‘weggevertje’,
  • agenda,
  • prijslijst,
  • poll, quiz, enquête,
  • forum,
  • bestelformulier,
  • koppelingen met social media zoals Facebook,
  • FAQ, ofwel een pagina met ‘Meest Gestelde Vragen’ op de site,
  • chatfunctie,
  • statistieken, zoals Google Analytics,
  • 3D Flipbook
  • etc etc.

Een vrouw die aan het werk is achter de computer omringd met computersymbolen

Enkele voorbeelden:

  1. Wil je -bijvoorbeeld als politieke partij- mensen overtuigen van jouw goede bedoelingen? Dan kan dit door op opvallende plaatsen terugkomende korte berichtjes, sfeerrijke foto’s en banners te plaatsen met meer informatie over uw milieubewuste -of andere- acties.
  2. Ben je een dienstverlener en/of ZZP’er?  Dan werken goedgeplaatste korte in het oog springende referenties. Liefst met foto’s erbij van de opdrachtgever.
  3. Wil je meer leden of fondsen werven? Dan moeten de bezoekers niet te lang zoeken naar een button of mailadres waar zij zich kunnen aanmelden. De aanmeldbutton of -formulier dient een opvallend plek in te nemen in het webdesign!
  4. Dit geldt ook bij de verkoop van producten. De ‘koopbutton’ en winkelwagen moeten opvallen en soms lukt dit zelfs beter door ze te laten disharmoniseren met de rest van de omgeving.
  5. Wil je een nieuwsbrief gaan versturen? Dan is het belangrijk dat je op tijd een e-mailbestand opbouwt.
  6. Ook het adres en de contactgegevens kunnen een belangrijke rol spelen. Bij een webwinkel wekt een opvallend telefoonnummer vertrouwen op!
  7. Ben je kunstenaar? Vereniging? Of bied je creatieve diensten aan? Dan zijn foto-galerieën en slideshows niet te versmaden!
  8. Mooie producten verdienen (veel) mooie foto’s. Vergeet niet om deze van een goede titel en bijschrift te voorzien.

Maar er is meer dan alleen handige functies om je website verbeteren

Tools en extra onderdelen maken je website veelzijdiger, maar zijn geen garantie voor succes. Een goede website begint bij de basis: snelheid, veiligheid en vindbaarheid (SEO). Dat betekent kiezen voor betrouwbare hosting, een veilige https-verbinding en een website die op mobiel net zo goed werkt als op desktop.  Onderaan lees je daar meer over.

Nog een paar belangrijke kanttekeningen:

Een citaat met Beauty is not in the face; beauty is a light in the heart1) *** Natuurlijk moeten bij dit verhaal andere sites zoals Social Media niet buiten beschouwing gelaten worden. Maar vaak kun je verschillende media embedden, zie social media op je site.

*** Daarnaast is het vanaf eind april 2022 nóg belangrijker geworden dat de site ook goed te bekijken is op de kleine displays van tablets en phones. Dit noemen ze responsive webdesign.

*** Staar je niet blind op een mooie lay-out. Jouw bezoekers willen in eerste instantie INFORMATIE. En het GEVOEL krijgen dat ze jou kunnen vertrouwen.
Concentreer je dus op de inhoud van de site. Daarna kun je naar het totaalplaatje kijken.

TIP: Kom je er niet zo gauw uit? Bekijk de sites van jouw ‘concollega’s` en noteer waarom je een site wel/niet goed vindt. Let daarbij niet teveel op de -mooie- vormgeving, maar op zaken als de vindbaarheid van de informatie. Is het snel duidelijk waarover het gaat? En zo nee, waarom niet?

Wil je goed voorbereid een offerte aanvragen? Bekijk dan ook deze briefing-checklist voor je website !

Welke site past bij mij, mijn onderneming en mijn branche?

Bestaat de hoofd(!) doelgroep uit jongeren, dan zal een site met een brave overzichtelijke lay-out het beter doen bij de belastingdienst. Ben je een prijsvechter en wil je de koopjesjagers naar de site lokken (en vasthouden)? Dan mag de site best ‘knallen’ opdat de aanbiedingen de bezoeker niet kunnen ontgaan! Ben je een kunstenaar en op zoek naar kunstminnaars? Dan dienen prachtige foto’s -uiteraard van jouw werk- de hoofdmoot uit te maken. Liefst op elke pagina en in een digitale galerie.

Huisstijl, emotie en kleur

Heb je al een logo en eigen huisstijl? Gebruik ze! Of neem contact met ons op, voor een helpende hand.

Maak ook een lijstje met de emoties waarvan je wilt dat de website ze oproept en kies zo de hoofdkleur en de steunkleuren voor de website.
Schreeuwerige kleuren passen bijvoorbeeld niet bij de ‘betere’ juwelier en ingetogen grijze lay-outs dragen niet bij aan een kindermodezaak.

Welke emoties horen bij welke kleur?

Rood Sport, actie, dynamiek, energie, leven, liefde, passie, kracht, gevoel, gevaar, agressie. Paars Royaal, koninklijk, betrouwbaar, macht, nostalgie, ijdelheid, decadentie, extravagantie, passie, gezellig, vrouwelijk.
Groen Natuur, planten, gezondheid, jeugd, vrede, balans, veiligheid, jaloezie, bitterheid. Maar ook: vergif! Roze Delicaat, zacht, gevoelig, naïviteit, vrouwelijk, ijdelheid, vertrouwen, romantiek.
Blauw Zee, vakantie, diepte, oneindig, verlangen, rust, harmonie, balans, vertrouwen, betrouwbaar, serieus, mannelijk. Bruin Aarde, aromatisch, ouderwets, simpel, gezellig, saai, gemiddeld, somber, herfst.
Oranje Nederland, voetbal, warmte, levendig, energie, activiteit, moed, sociaal, plezier, geluk. Grijs Neutraal, sober, theorie, elegant, technologie, saai, middelmatig, eenzaam, ouderdom, verdriet, modern, toekomst.
Geel Energie, zon, licht, goud, vrolijk, optimisme, warmte. Zwart Elegantie, stijl, kracht, nacht, eenzaamheid, geheim, kwaad, negatief, conservatief, dood, verdriet, melancholie.
Wit Trouwen, schoonheid, onschuld, licht, helderheid, neutraal, nieuw, modern, het goede, functionaliteit, perfectie, eerlijkheid, open.

Wil je de nieuwe site zelf kunnen bijhouden, of ga je dat uitbesteden?

Indien je de site graag zelf wil bijhouden, ga dan met jouw web bureau na welk CMS-systeem voor jou het beste is. WordPress is veruit het populairste CMS-systeem. 39% van alle websites is gebouwd in WordPress. En ook al adviseren wij om niet teveel plugins te installeren, er zijn vele goede tools die je helpen je site goed te beheren. Zoals bijvoorbeeld de plugin van Yoast waarmee je kunt werken aan je vindbaarheid in de zoekmachines.

Laat je nieuwe website zoekmachinevriendelijk bouwen.

SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie),  wordt door veel website-eigenaren gezien als ‘moeilijk’ en iets wat je beter aan specialisten kunt overlaten. En als je inderdaad alles uit je website wil halen, kan het verstandig zijn om met een erkend bureau in zee te gaan*. Toch is er veel wat je zelf kunt doen om ervoor te zorgen dat je website beter gevonden wordt. In dit artikel vind je verschillende SEO tips die je een handje helpen.

Kijk uit!* Sommige ‘specialisten’ beloven gouden bergen en wekken de suggestie dat jij als webbeheerder rustig achterover kunt leunen. Helaas werkt het zo niet en de gebruikte ‘trucjes’ kunnen er zelfs voor zorgen dat je op een blacklist bij Google komt te staan. Ook wordt beloofd dat de site voor een relatief laag bedrag per maand een toppositie krijgt in Google. Maar vaak gaat het dan over zoektermen waarmee de klant vaak al goed scoort. Ik heb het verschillende keren zien gebeuren!

Dit is goed! Lachende smileyIn dit artikel lees je hoe je zelf webpagina’s kunt schrijven en optimaliseren, zodat deze beter scoren in de zoekmachines. Zonder dat daarbij allerlei vreemde goocheltrucs komen kijken. Voorwaarde is wel dat je jouw site niet verwaarloost maar regelmatig ‘voedt’ met nieuwe content als blogs, nieuwtjes en afbeeldingen. En wie kan beter vertellen over jouw vakgebied dan jij of jouw collega’s? 

Hoe belangrijk is support voor jou?

Je hebt ze vast vaak gezien, die advertenties waarin websitepakketten voor een prikkie wordt aangeboden. Maar keerzijde van de medaille is dat als je een vraag hebt, het lastig is antwoorden te krijgen. Vaak moet je zelf op zoek gaan op een F.A.Q -(veel gestelde vragen) pagina. Als je dat een probleem vindt, kun je beter wat meer betalen en met je webbouwer goede afspraken maken over de support die je verwacht.

Last, but not least:

Hoe maak je je nieuwe website veilig en toekomstbestendig en daarmee aantrekkelijker voor zowel bezoekers als zoekmachines?

Op veel websites worden gegevens uitgewisseld. Bezoekers vullen bijvoorbeeld een contactformulier in met persoonlijke gegevens. En als je een webwinkel hebt, kunnen er producten worden besteld die direct worden afgerekend. Dan wil je niet dat deze gegevens onderschept worden door hackers. Het is dus belangrijk een veilige omgeving te bieden en dat doe je door:

Adresbalk van een browser met https://www.kahlo.nl erin

Wanneer je gebruik maakt van een SSL-certificaat, komt er voor de url ‘https’ te staan in plaats van ‘http’. Wanneer dit niet het geval is, wordt er in veel browsers een ‘Niet Veilig’ melding weergegeven -zie afbeelding hieronder. Ook de belangrijkste zoekmachines vinden online veiligheid steeds belangrijker en daarom zal een website met een SSL certificaat betere kansen maken op een hogere plaats in de zoekresultaten.
Printscreen met een melding dat de site niet beveiligd is

 

Hoi, ik ben Karen!
Ik hoop dat je dit artikel interessant vond?
Karen Nijst Webdeveloper, bij Kahlo Websites en Beeld

En dat het je nieuwe inzichten heeft gegeven of een stap verder heeft geholpen?

Mijn naam is Karen Nijst en ik help ondernemers zoals jij met het bouwen van effectieve en mooie websites die niet alleen indruk maken, maar ook resultaten opleveren. Als gecertificeerd PHP-programmeur en webdesigner werk ik nauw met mijn klanten samen om hun wensen te vertalen naar technische oplossingen die werken.

De afgelopen jaren heb ik me gespecialiseerd in het ontwikkelen van WordPress-sites, WOOCOMMERCE webwinkels en sites en maatwerksites, waarbij ik zelf themes en plugins schrijf. Daarnaast ondersteun ik mijn klanten met het schrijven en optimaliseren van webteksten die niet alleen jouw boodschap overbrengen, maar ook goed scoren in zoekmachines.

Als je vragen hebt of je verder wilt sparren over je eigen website, neem dan gerust contact op.

Mag ik je helpen met jouw website?
+31 (0)6-52 65 37 61
karen@kahlo.nl

Ik hoor graag van je!

Goededag!
Ik hoop dat bovenstaande informatie duidelijk was?
Karen Nijst Webdeveloper, bij Kahlo Websites en Beeld

Maar eerlijk is eerlijk, dit is natuurlijk niet de meest spannende stof om te lezen. We hebben geprobeerd het zo begrijpelijk mogelijk te maken, al komen er hier en daar wat technische termen voorbij. Daar ontkom je soms niet aan.

Heb je toch nog vragen of zit je ergens mee? Geen zorgen, stel ze gerust!
Wil je even sparren over jouw website of heb je andere ideeën waar je mee zit? Ik help je graag verder.

Laat van je horen!
+31 (0)6-52 65 37 61
info@kahlo.nl

WOOcommerce webwinkel laten maken?
Raadpleeg onze Checklist! 

Andere artikelen op deze site:

Waarom is meer interactie op de (eigen) site zo belangrijk?

Steeds meer mensen kiezen voor interactie met klanten via Twitter, Facebook, LinkedIn of Google+. Er worden berichten geplaatst en soms leidt dat tot een dialoog met verschillende geïnteresseerde bezoekers. Maar hoeveel 'nieuwe' mensen bereik je daadwerkelijk via de...

Huisstijl, logo, animaties, grafisch ontwerp of dynamische content

Waarom is een goede huisstijl zo belangrijk? Indien wij een website maken, houden wij altijd rekening met de huisstijl. Alleen door consequent gebruik te maken van dezelfde kleuren, logo en lettertypes zorg je voor bekendheid en vertrouwen in jouw bedrijf. Een goede...

Hoe gebruik je Social Media op je website?

Facebook, Linkedin en Youtube embedden op jouw site! Klanten vragen steeds vaker of we 'social media kunnen integreren' (embedden) op hun website. Dit kan zeker een toegevoegde waarde hebben, bijvoorbeeld door dynamische feeds, posts of knoppen van platforms zoals...

Help! Mijn website is gekopieerd. Over Duplicate Content en SEO

Als je –net als ik- veel tijd en moeite besteedt om je website te vullen met goede originele content, dan kan het frustrerend zijn om erachter te komen dat andere webbeheerders zo gemakzuchtig zijn geweest om jouw artikelen en afbeeldingen te dupliceren voor eigen...

Hoger in Google met SEO of GEO voor jouw WordPress-website

Wil jij beter gevonden worden in Google? En in de AI-zoekmachines? Heb je een mooie website, maar blijft het verkeer achter? Word je nauwelijks gevonden op zoektermen die belangrijk voor je zijn? Dan is het tijd voor een slimme SEO & GEO-aanpak. Laat ons jouw...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste (bewerkte) berichten op deze site

Toegankelijke website laten maken? WCAG

Toegankelijke website laten maken? WCAG

Wil je een toegankelijke website laten bouwen?Of je bestaande website toegankelijk maken?Waarom is een toegankelijke website zo belangrijk? Wist je dat bijna...