De website specialist

De ideale navigatie. Bestaat deze wel?

**Meer info over de voorleesfunctie

Kies een stem en druk op 'Voorlezen' om de tekst te laten voorlezen. 'Stop' beëindigt het voorlezen. 'Pauze' en 'Hervat' werken niet bij alle stemmen.
Welke stem beschikbaar is, hangt af van jouw apparaat of browser. De verstaanbaarheid kan verschillen; dit is niet ingesteld door deze website.
De voorleesfunctie is bedoeld voor iedereen die de tekst liever beluistert, bijvoorbeeld bij vermoeidheid, dyslexie of een visuele beperking.

NB: Dit is een eenvoudige toepassing.
Wil je ook een voorleesfunctie op jouw website? Dat kan! Er zijn uitgebreidere mogelijkheden, zoals het automatisch laten voorlezen van specifieke onderdelen of koppeling met meer professionele stemmen. Vraag naar de mogelijkheden.

De navigatie vormt de ruggegraat van jouw website omdat een goede menustructuur de bezoekers helpt de weg te vinden op de site.  

En het liefst in de richting die jij wenst (conversie). Tijdens het ontwikkelen van een website, wordt mij dan ook vaak gevraagd waar het hoofdmenu moet komen te staan. Horizontaal bovenaan? Of aan de linker- of rechterzijde in een sidebar?
En zijn submenu’s eigenlijk wel nodig? Of leiden ze onnodig af?

Om deze vragen te beantwoorden, kunnen we teruggaan naar de basis en de kritische rol onderzoeken van zowel de gebruikersinterface (UI) als de gebruikerservaring (UX) bij het ontwerpen van websites.

Wat zorgt voor een goede navigatie?

Een goede navigatie voldoet aan drie belangrijke eisen:

  1. Gemak: Bezoekers moeten zonder na te denken vinden wat ze zoeken.
  2. Consistentie: Menu’s en linkjes moeten op alle pagina’s hetzelfde blijven.
  3. Strategie: De belangrijkste pagina’s krijgen de meeste aandacht.

Bij het ontwerpen van een menu is het belangrijk om na te denken over de verwachtingen van je bezoekers. Veelgebruikte patronen, zoals een horizontaal menu met links een “Home”-knop en rechts “Contact”, werken omdat mensen deze indeling intuïtief begrijpen.

Voorbeeld van een standaard indeling:

Voorbeeld websitepagina met nummers 1 t/m 6
Toelichting plaatje:

  1. Horizontaal menu. Met links een verwijzing naar de homepage en rechts naar een contactformulier.
  2. Menu aan de linkerzijde –in een sidebar (WordPress-begrip).
  3. Menu aan de rechterzijde- in een sidebar.
  4. Schromelijk onderschat (zie ‘Het belang van de inhoud en bovenkant, onderaan deze pagina’):
    tekst met linkjes ofwel verwijzingen naar de belangrijkste pagina’s op de site.
  5. Zoekfunctie.
  6. Logo met link naar de homepage.

Mijn voorkeur gaat uit naar het horizontale menu  bovenaan, en –bij een meer complexe site – een menu in de linker sidebar. Indien er echter voldoende (en goed) beeldmateriaal is, geef ik de voorkeur aan het menu aan de rechterzijde. Dit is echter volledig gebaseerd op ‘fingerspitzengefühl’  en niet gestaafd door feiten. Vandaar dat ik dit nieuwe jaar ben begonnen met het doorspitten van verschillende ‘facts & figures’ over de ‘ideale navigatie’ op een site. Belangrijkste conclusie is dat er geen – eenduidige – gouden regel bestaat voor álle websites, maar in grote lijnen zijn er zeker enkele regels waarmee rekening gehouden mag worden.    

Submenu’s: handig of hinderlijk?

Submenu’s zijn nuttig voor complexere websites, zoals webwinkels of platforms met veel content. Ze helpen bij het organiseren van informatie, maar kunnen overweldigend zijn als ze niet logisch zijn ingedeeld.

Houd submenu’s overzichtelijk:

  • Gebruik niet meer dan twee niveaus.
  • Plaats categorieën met veel pagina’s onder duidelijke hoofditems.
  • Vermijd submenu’s die onverwacht verschijnen en gebruikers frustreren.

Eyetracking, hoe bekijken de webbezoekers een webpagina?

Wanneer je wilt weten wat de ideale indeling is van een webpagina, is het wezenlijk om te achterhalen hoe een bezoeker een pagina bekijkt.  Dit kan door middel van ‘Eyetracking’, een onderzoek waarbij d.m.v. software en hardware gemeten wordt hoe de ogen van mensen reageren op impulsen. Resultaten uit eerder onderzoek, tonen aan dat het menselijk oog vergelijkbare kijkpatronen vertoont als een advertentie of websites wordt bekeken.

Visualisatie van het F-patroon dat het kijkgedrag van websitebezoekers weergeeft.

Bezoekers scannen webpagina’s in een F-patroon

Bezoekers scannen webpagina’s in een F-patroon.
Informatie die helemaal rechts op de pagina wordt gepresenteerd, trekt minder aandacht. Hieruit mag je concluderen dat een horizontaal menu een goede keuze is. Eventueel aangevuld met een menu in de linker sidebar.

Eye-tracking heatmap die laat zien dat bezoekers vooral op de linkerkant van een webpagina kijken.

Eye-tracking

Daarnaast zegt een plaatje vaak méér dan duizend woorden .
Images in de rechter sidebar is dus zeker geen slecht idee.
(Zie afbeelding hieronder)

 

Het belang van de linkerhelft

Onderzoek van de Nielsen Norman Group uit 2017 toonde aan dat internetgebruikers 80% van hun tijd besteden aan het bekijken van de linkerhelft van een webpagina en slechts 20% aan de rechterhelft. Hoewel dit onderzoek enkele jaren oud is, blijven de bevindingen relevant. Recente studies bevestigen dat gebruikers in westerse culturen, waar van links naar rechts wordt gelezen, de neiging hebben om eerst naar de linkerkant van een pagina te kijken. Dit patroon beïnvloedt hoe informatie op webpagina’s wordt waargenomen en benadrukt het belang van een conventionele lay-out.
BRON: http://www.nngroup.com/articles/horizontal-attention-leans-left/

Voorbeeld van een heatmap die toont dat bezoekers het meest klikken op menu-items aan de linkerkant van de pagina.Vandaar dat het belangrijk is om goed na te denken over de plaatsing én het nut van de menu-items. Daarnaast hebben webbezoekers bepaalde verwachtingen. Omdat de meeste sites tussen de vijf en acht menuknoppen hebben, help je de bezoeker NIET door hier vanaf te wijken. Ook zie je dat op de meeste sites de button ‘Home’ aan de linkerkant staat en helemaal rechts:  de button ‘Contact’.

NB: Bouw je navigatie op rondom je aanbod en de zaken die er echt toe doen

Ik weet niet wat jij als eerste doet als je op een onbekende site terecht komt? Maar ik loop niet direct warm voor onderwerpen als ‘Wie zijn Wij’ of ‘Onze Werkwijze’.  Ik wil eerst weten óf en wáár ik kan vinden wat ik zoek. Vaak gaat dat om een product, dienst of antwoord op een vraag.
Toch zie je dikwijls  ‘Over Ons’ op een plek staan waar de aandacht als eerste naar uitgaat: linksboven in het hoofdmenu.

Belangrijkste bevindingen:

  • Het 1ste hoofdmenu staat bij 17 websites bovenaan. Bij 4 sites aan de linkerkant.
  • Het 2de menu staat 14 keer links en 11 keer bovenaan.

Nieuwe trends en technologie in moderne websites

En hoe ze passen in het F-patroon.

  1. Sticky navigatie:
    • Waarom het werkt: Sticky navigatie blijft in beeld, zelfs als bezoekers naar beneden scrollen. Dit sluit aan bij het verticale gedeelte van het F-patroon, omdat gebruikers vaak de linkerkant en bovenkant van de pagina scannen. Door het menu zichtbaar te houden, hebben ze altijd directe toegang tot belangrijke opties, zonder hun scrollpatroon te verstoren.
    • Effect op het F-patroon: Versterkt de horizontale en verticale lijnen in het patroon, doordat het menu bovenaan blijft en continu zichtbaar is.
  2. Hamburgermenu’s:
    • Waarom het werkt: Op mobiele apparaten is de schermruimte beperkt, en een hamburgermenu houdt het ontwerp overzichtelijk. Het compacte menu springt vaak in het oog linksboven, een van de eerste gebieden waar bezoekers kijken volgens het F-patroon.
    • Effect op het F-patroon: Houdt de aandacht op het bovenste horizontale deel van het F-patroon, waar het menu meestal is gepositioneerd.
  3. Geavanceerde zoekfuncties:
    • Waarom het werkt: Een goed zichtbare zoekfunctie speelt in op bezoekers die gericht zoeken. Deze functie wordt vaak bovenaan rechts of in het midden geplaatst, waar de bovenste horizontale lijn van het F-patroon begint. Voor grote websites kan een zoekfunctie de primaire manier zijn waarop bezoekers navigeren, waardoor ze minder afhankelijk zijn van de traditionele menu-indeling.
    • Effect op het F-patroon: Draagt bij aan een efficiëntere verkenning van de website door gebruikers, zonder dat ze de onderste delen van het F-patroon hoeven te volgen.

Conclusie: Sticky navigatie en hamburgermenu’s zorgen ervoor dat bezoekers belangrijke navigatie-opties in het zicht houden binnen het F-patroon, terwijl geavanceerde zoekfuncties een kortere, directe route bieden naar gewenste content. Samen versterken deze trends het gebruiksgemak en passen ze perfect bij de natuurlijke kijk- en scanpatronen van gebruikers.

!!! Het belang van de inhoud en bovenkant

Waarom besteden we eigenlijk zo veel aandacht aan de menu’s? Het is toch beter als gebruikers niet te lang afgeleid worden door de navigatie, maar hun –korte-  tijd besteden aan de inhoud? Zo heeft een menu bovenaan de pagina het voordeel, dat je dit bij het laden van de pagina direct ziet. Maar op het moment dat je begint te lezen, leidt het niet meer af.

Daarnaast kun je ook in de tekst –op strategische plaatsen- linkjes/verwijzingen maken naar de voor jou belangrijkste pagina’s.

‘Boven de vouw’
In de internetwereld heeft ‘boven de vouw’ een eigen betekenis gekregen. Het geeft aan wat een bezoeker op zijn scherm kan zien vóórdat hij moet scrollen om de rest van de informatie te bekijken. Alle informatie, en dus ook de linkjes/verwijzingen boven de vouw, worden beter bekeken dan onder de vouw.

Schematische indeling van een webpagina met nadruk op content boven de vouw en belangrijke links linksboven.Door de vele verschillende displays op tablets en smartphones is de vouw inmiddels niet meer zo belangrijk als ze vroeger was. Toch is het nog steeds zo dat de informatie én ‘look’ boven de ‘PC-vouw’ (ca 600-800px) bepaalt of de bezoeker op de website blijft en naar beneden scrollt, of wegklikt. Deze keuze wordt binnen 2 seconden gemaakt.

🙂 Persoonlijk vind ik dat als de content in het middenstuk goed is opgebouwd, met de juiste verwijzingen op de juiste plaats- een submenu in de linker- of zelfs rechter sidebar overbodig wordt en onnodig afleidt. 🙁

Last but not least:

“Dan zetten we het toch gewoon op de homepage?”

Voordat zoekmachines intensief werden gebruikt, communiceerde iedereen via URL’s ofwel de domeinnaam. De URL op visitekaartje en ander drukwerk, was eigenlijk de enige manier om ervoor te zorgen dat de website bezocht werd.

De homepage wás ooit de allerbelangrijkste pagina
Want dit was de pagina die de bezoeker als eerste zou zien. Vandaar dat alles wat de webeigenaar te bieden had, op deze pagina werd gezet. Dit leidde dikwijls tot overvolle homepages, die maar moeilijk te begrijpen waren.

Maar dankzij de zoekmachines is de homepage minder belangrijk geworden.  Toch lijkt het er nog steeds op dat als het lastig lijkt om een onderwerp in de navigatie onder te brengen, men hiervoor de homepage gebruikt.  Een gemiste kans, omdat in het meest gunstige geval de bezoekers via één van de vele landingspagina’s binnenkomen.  Of via ‘gewone’ pagina’s die goed gevonden worden door zoekmachines als Google.

NB: In de statistieken die ik bijhoud voor verschillende klanten, zie ik dat de eerste pagina die wordt bezocht, vaak een andere is dan de homepage.

Plaatsing op de homepage kan nog steeds een goed idee zijn, maar de verwijzing naar dat nieuwe product of dienst dient óók teruggevonden te worden in de navigatie. Of m.b.v. een steeds terugkerend linkje in de teksten op je site.  Een bezoeker die verder snuffelt op de site, zal er immers niet aan denken om helemaal terug te gaan naar de homepage.

🙄 Ik hoop dat je dit artikel met interesse hebt gelezen.
En indien je nog vragen, opmerkingen, of aanvullingen hebt…
hoor ik het graag!

Belangrijkste Bronnen facts & figures:
http://www.nngroup.com/articles/
http://www.agconsult.com/nl/usability-blog
http://www.google.nl/intl/nl/analytics/

Hoi, ik ben Karen!
Ik hoop dat je dit artikel interessant vond?
Karen Nijst Webdeveloper, bij Kahlo Websites en Beeld

En dat het je nieuwe inzichten heeft gegeven of een stap verder heeft geholpen?

Mijn naam is Karen Nijst en ik help ondernemers zoals jij met het bouwen van effectieve en mooie websites die niet alleen indruk maken, maar ook resultaten opleveren. Als gecertificeerd PHP-programmeur en webdesigner werk ik nauw met mijn klanten samen om hun wensen te vertalen naar technische oplossingen die werken.

De afgelopen jaren heb ik me gespecialiseerd in het ontwikkelen van WordPress-sites, WOOCOMMERCE webwinkels en maatwerksites, waarbij ik zelf themes en plugins schrijf. Ook heb ik ruime ervaring met het bouwen van toegankelijke websites volgens de WCAG richtlijnen 2.1/2.2. Daarnaast ondersteun ik mijn klanten met het schrijven en optimaliseren van webteksten die niet alleen jouw boodschap overbrengen, maar ook goed scoren in zoekmachines en AI.

Als je vragen hebt of je verder wilt sparren over je eigen website, neem dan gerust contact op.

Mag ik je helpen met jouw website?
+31 (0)6-52 65 37 61
karen@kahlo.nl

Ik hoor graag van je!

Goededag!
Ik hoop dat bovenstaande informatie duidelijk was?
Karen Nijst Webdeveloper, bij Kahlo Websites en Beeld

Maar eerlijk is eerlijk, dit is natuurlijk niet de meest spannende stof om te lezen. We hebben geprobeerd het zo begrijpelijk mogelijk te maken, al komen er hier en daar wat technische termen voorbij. Daar ontkom je soms niet aan.

Heb je toch nog vragen of zit je ergens mee? Geen zorgen, stel ze gerust!
Wil je even sparren over jouw website of heb je andere ideeën waar je mee zit? Ik help je graag verder.

Laat van je horen!
+31 (0)6-52 65 37 61
info@kahlo.nl

WOOcommerce webwinkel laten maken?
Raadpleeg onze Checklist! 

Andere artikelen op deze site:

Website laten maken voor praktijk en welzijnssector

Versterk Je Praktijk met een Professionele Website: Bereik Meer Klanten en Vergroot Je Online Zichtbaarheid! Ben je eigenaar van een bloeiende praktijk in de zorg of welzijnssector? En wil je graag je diensten en expertise met een breder publiek te delen? Dan hebben...

CAPTCHA’s Verleden Tijd? Over de No Captcha van Google!

Je kent het wel. Je wilt je aanmelden voor een evenement, of reageren op een bericht … en dan krijg je zo’n vervelende Captcha voor je neus  😥  Maar ja, wat wil je? Zonder een Captcha loopt de eigenaar van een website het risico te worden overspoeld met spam. Een...

Hoe gebruik je Social Media op je website?

Facebook, Linkedin en Youtube embedden op jouw site! Klanten vragen steeds vaker of we 'social media kunnen integreren' (embedden) op hun website. Dit kan zeker een toegevoegde waarde hebben, bijvoorbeeld door dynamische feeds, posts of knoppen van platforms zoals...

Geef hackers geen vrij spel … Onderhoud je (WordPress) site!

Proficiat! Je nieuwe site staat online. Je hebt er veel tijd en moeite ingestoken, je bent er blij mee, en nu ben je er vanaf. Voorlopig mag de site ‘z’n werk gaan doen’ en jij hebt weer tijd voor de dingen waar je echt goed in bent. Zo wordt er vaak over gedacht, en...

Wat is de ideale lettergrootte, -type en kleur voor je website?

Soms vragen klanten mij de opmaak van hun website aan te passen. Dan zien ze liever een kleiner lettertype in rood of blauw, of een pastelkleurige achtergrond. Af en toe wordt ook een sierlijk, handgeschreven lettertype voorgesteld. Ik denk graag mee en probeer zoveel...

Waarom kiezen voor WordPress bij het bouwen van je website?

Wat je moet weten voordat je een professionele website laat bouwen (of laat upgraden) met WordPress 👉 Deze pagina is onderdeel van onze uitleg over het hele proces: Website laten bouwen – van idee tot livegang Een website is tegenwoordig zoveel meer dan een online...

2 Reacties

  1. sunny mama

    Zeker heel interessant. Zelf geef ik er – net zoals jij – de voorkeur aan om gebruik te maken van een rechter zijbalk i.p.v. een linker zijbalk. Bij sites/blogs die het omgekeerd doen, moet ik altijd even wennen. Misschien een kwestie van gewoonte, of misschien wijkt mijn manier van kijken af van de resultaten die blijken uit die onderzoeken naar eye tracking.

    • Karen Nijst

      Jij maakt goed gebruik van mooie afbeeldingen. Dan is die rechter sidebar echt ideaal!

Laatste (bewerkte) berichten op deze site

Toegankelijkheid van deze website (WCAG)

Toegankelijkheid van deze website (WCAG)

1. Doel van deze verklaring Kahlo Websites wil dat iedereen onze website kan gebruiken – ook mensen met een tijdelijke of blijvende beperking.Daarom bouwen en...

Toegankelijke website laten maken? WCAG

Toegankelijke website laten maken? WCAG

Wil je een toegankelijke website laten bouwen?Of je bestaande website toegankelijk maken?Waarom is een toegankelijke website zo belangrijk? Wist je dat bijna...