+31 (0)6-52 65 37 61

Help! Mijn website is gekopieerd. Over Duplicate Content en SEO

Als je –net als ik- veel tijd en moeite besteedt om je website te vullen met goede originele content, dan kan het frustrerend zijn om erachter te komen dat andere webbeheerders zo gemakzuchtig zijn geweest om jouw artikelen en afbeeldingen te dupliceren voor eigen gebruik. Vaak zonder vermelding van de bron.

Wat betekent dit voor je Search Engine Optimization (SEO)?

Natuurlijk is het best vleiend, want dat betekent dat de ander jouw werk goed vindt. Maar de zoekresultaten in Google kunnen hierdoor dalen,  wat leidt tot minder bezoekers en minder conversie zoals verkoop, verzamelen van handtekeningen, of opbouwen van naamsbekendheid. Om maar wat te noemen.

Zoek de unique afbeelding. Vergelijkbaar met zoek duplicate contentVooral als de gedupliceerde content bijna nagenoeg hetzelfde is als jouw origineel (duplicate content), merkt Google dit al vrij snel en dit kan leiden tot minder hoge zoekresultaten.  Google wil namelijk de best mogelijke gebruikerservaring bieden. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik zoek, wil ik niet allerlei resultaten zien met vrijwel dezelfde inhoud.  Want dan valt er eigenlijk weinig te kiezen. Dus maakt Google zelf een keuze uit jouw zorgvuldig geschreven webartikel én die van de ‘kopiisten**’, hetgeen NIET per definitie in jouw voordeel uit hoeft te vallen.

**De term ‘kopiist’ heeft in historische zin betrekking op een persoon die -voor de komst van de boekdrukkunst- boeken overschreef. Deze handeling werd vaak uitgevoerd door monniken. 

Weet Google dan niet welk artikel het origineel is?

Je zou toch mogen aannemen dat de robots van Google weten welke pagina als eerste is geïndexeerd?
Dat valt tegen. Google zelf beweert dat ze steeds beter in staat zijn om het origineel bovenaan te plaatsen, maar ik heb verschillende keren het tegengestelde gezien. Vooral als de andere site meer content bevat, vaak bezocht wordt en er naar gelinkt wordt door andere websites.

Hopeloze situatie? Of kun je er wat aan doen?
Gelukkig is het antwoord JA. Maar er is wel werk aan de winkel.
Om te beginnen moet je natuurlijk eerst ontdekken of er ‘plagiaat is gepleegd’.
Als een bepaalde webpagina belangrijk is,  kun je bijvoorbeeld deze website gebruiken om te speuren naar duplicate content: https://www.copyscape.com/.
Met Google Images of met Tineye kun je nagaan of je afbeeldingen op een andere site zijn geplaatst.

Daarnaast kun je via de zoekmachine van Google op zoek gaan naar gekopieerde content.
Ik kan dat overigens iedere eigenaar van een website aanbevelen. Googel jezelf, je bedrijf, producten of dienstverlening regelmatig. Kopieer bepaalde zinnen van je tekst en plak die in de Google zoekbalk. Als je de tekst tussen haakjes zet, zal Google op zoek gaan naar exact dezelfde tekst.
Om de meest actuele zoekresultaten te vinden, kun je gebruik maken van ‘Tools’->’Elke Periode’-> ‘Afgelopen maand’. Daarnaast kan het zinvol blijken om een kijkje te nemen bij ‘Afbeeldingen’.VVoorbeeld hoe je in Google kunt zoeken naar duplicate content

Let op: Duplicate content kan onbewust ontstaan. Misschien doe je het zelf wel!

Als je een webshop hebt, kan het lastig zijn om voor elk product een unieke tekst te schrijven. Vaak zie je dat dan de teksten van de leverancier gebruikt worden. Aangezien een leverancier meer klanten heeft, die ook geen zin hebben om iets nieuws te verzinnen, zijn er uiteindelijk veel websites met gekopieerde content. De leverancier heeft hier Stelen van andermans ideeën. Grote hand pakt gloeilamp af van een klein mannetjemeestal geen enkel bezwaar tegen, maar zoals gezegd is het niet goed voor je ranking (SEO). Het kost meer tijd, maar als je er even voor gaat zitten, kan een originele beschrijving van een product je veel opleveren.

Duplicate content op de eigen site of die van een partner.

Dit kan ontstaan doordat een zelfde artikel meerdere URL’s heeft, bijvoorbeeld omdat het in meerdere categorieën staat. Daarnaast kan het zijn dat je bepaalde informatie ook op een andere site wil plaatsen.  Zo heb ik de blog ‘Goede foto’s maken en aanleveren‘ gekopieerd en op de site van de Stichting Brabantse Beeldende Vrijetijdskunst geplaatst, zodat deelnemers aan een digitale expositie konden lezen aan welke voorwaarden hun foto’s moesten voldoen. Dankzij de plugin van Yoast, kon ik bij ‘geavanceerd’ een Canonieke URL invullen waarmee ik Google laat weten waar het origineel zich bevindt. Op deze site dus.

Voorbeeld Canonieke URL

Als ik van datzelfde artikel een te downloadbare pdf had gemaakt met exact dezelfde informatie, dan kan Google hier de voorkeur aan gaan geven. Om dit te voorkomen, kan ik de volgende regel plaatsen in het  .htaccess-bestand:
Redirect 301        /pdf-fotos-aanleveren/        https://kahlowebsites.nl/fotos-aanleveren-website-webwinkel/

En dan blijkt je werk te zijn gejat. Wat nu?

Gelukkig laat Google je niet geheel aan je lot over, en kun je ze vragen om hulp.
Maar ze eisen dan wel dat je eerst contact opneemt met de kopiist. Gaat deze niet in op jouw vriendelijke verzoek en overtuigende argumenten, dan moet je  een DMCA-melding indienen bij Google: https://support.google.com/. Ook kun je overwegen om contact op te nemen met stichting Brein.

In enkele gevallen is het heel lastig om te achterhalen wie de eigenaar van de website eigenlijk is. Dan kun je op sites als https://www.sidn.nl/ (WHOIS) de naam van de website invullen en vervolgens klik je op ’toon mij de gegevens’. Je krijgt vervolgens de domeinnaamgegevens te zien. Staat de eigenaar er niet bij? Neem dan contact op met het bedrijf waar de website is gehost.

Over Karen Nijst

Ik heb jarenlang als marketing-communicatie adviseur gewerkt en denk dat ik destijds één van de eerste ben geweest in Nederland, die een computer in huis haalde. Iedereen verklaarde me voor gek. Zo'n log ding ... dat is toch geen aanwinst voor het interieur? Maar ik was verkocht!
Inmiddels ben ik al lange tijd gecertificeerd php-programmeur en webdesigner, toch blijf ik het belangrijk vinden dat de site van mijn klanten er niet alleen gelikt uitziet maar óók resultaten oplevert. Dat doe ik door mee te denken met de klant, waarna ik de wensen ‘vertaal’ naar technische oplossingen. De laatste jaren bouw ik voornamelijk WordPress-sites, WOOCOMMERCE webwinkels en sites op maat, waarvoor ik de themes schrijf en verschillende plugins. Daarnaast help ik mijn klanten bij het schrijven van commerciële teksten die het goed doen in de zoekmachines.
Contact opnemen? +31 (0)6-52 65 37 61 info@kahlo.nl