+31 (0)6-52 65 37 61

Wat is de ideale lettergrootte, -type en kleur voor je website?

Het komt regelmatig voor dat klanten mij vragen om de opmaak van hun website aan te passen. Ze zien dan liever een kleiner lettertype in de kleur rood of blauw, bij voorkeur op een pastelkleurige achtergrond. Soms geven zij ook de voorkeur aan een sierlijk, handgeschreven lettertype.

Ik kom graag de klant zoveel mogelijk tegemoet, toch houd ik vast aan een aantal standaarden als het gaat om typografie en kleurgebruik.

Leesbaarheid voorop!

In deze blog leg ik uit waarom ik doorgaans kies voor een lettergrootte van minimaal 1em (16px) en waarom ik de voorkeur geef aan donkere grijstinten op een gebroken witte achtergrond. Een van de belangrijkste redenen is de leesbaarheid van de tekst. Door deze keuzes zorg ik ervoor dat de content zo toegankelijk mogelijk is, zelfs voor mensen met een verminderd zicht.

Toegankelijkheid en Gebruiksvriendelijkheid

Door de jaren heen heb ik veel artikelen geraadpleegd van organisaties zoals de Oogvereniging (www.oogvereniging.nl), die zich inzetten voor mensen met visuele beperkingen. Deze bronnen benadrukken het belang van goed leesbare tekst om ervoor te zorgen dat iedereen, ongeacht hun visuele capaciteiten, de inhoud van een website gemakkelijk kan lezen.

De ideale lettergrootte

font

Mijn ideale lettergrootte voor bodytekst is 16 pixels, afhankelijk van het gebruikte lettertype. Bij een grootte van 12 pixels of minder moeten de ogen zich te veel inspannen.

De standaardinstelling voor lettergrootte in browsers zoals Chrome, Firefox, Opera en Explorer is 16 pixels. Hoewel 12 pixels er vaak mooier en strakker uitziet, hebben browsers juist voor 16 pixels gekozen om de tekst goed leesbaar te maken.

Als je alleen oog hebt voor het uiterlijk 🙂 is de keuze snel gemaakt en hoef je niet verder te lezen. Maar als je wilt dat je webbezoekers echt lezen wat je te vertellen hebt, is leesbaarheid essentieel.

Waarom is het beter om voor een groter formaat te kiezen?

  • Teksten zijn er om gelezen te worden, en een klein lettertype maakt dat een stuk lastiger.
  • Het aantal oudere gebruikers neemt flink toe. En of het nu mooi is of niet, grotere lettertypes zijn essentieel om ook voor deze bezoekers een website leesbaar te maken. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat een 40-jarige nog slechts vijftig procent van het licht door het netvlies krijgt vergeleken met een 20-jarige. Bij een 60-jarige is dit nog slechts twintig procent. Dus hoe ouder de bezoekers van je website zijn, hoe moeilijker zij kleine letters kunnen lezen.
  • Daarnaast worden beeldschermen steeds groter, wat invloed heeft op hoe we websites ervaren, lezen en gebruiken. Omdat de afstand tussen jou en een groot scherm relatief groot is, lijken de letters kleiner en dus minder leesbaar. Een lettergrootte van 12px (0.75em) is dan niet wenselijk. Voor beeldschermen groter dan 24 inch oogt zelfs 16px vaak nog te klein.

Wanneer kun je hiervan afwijken?

  • Afhankelijk van de website en de doelgroep kan de ideale lettergrootte variëren. Websites gericht op oudere bezoekers hebben baat bij een iets grotere lettergrootte, terwijl meer visueel gedreven websites met jongere doelgroepen kunnen kiezen voor dynamischere lettertypes en kleurschema’s.

Het ideale lettertype

Persoonlijk vind ik een schreefloze letter het prettigst leesbaar. En ook zien teksten die zijn opgemaakt in dit lettertype er in mijn ogen een stuk strakker uit. Maar dat is een persoonlijke keuze.

Op de sites voor mensen met een oogbeperking (en andere betrokkenen) vond ik de volgende informatie:

  • Schreefloze letters worden als beter leesbaar aangemerkt dan schreefletters. Gangbare schreefloze lettertypen zijn bijvoorbeeld Arial, Helvetica, Univers, Verdana.
  • Teksten of woorden in hoofdletters zijn moeilijker leesbaar en moeten daarom bij voorkeur worden vermeden.
  • Vette letters hebben over het algemeen een gunstig effect op de leesbaarheid.
  • Het is van belang een letter te kiezen waarbij letters die op elkaar lijken, zoals de ‘i’ en de ‘l’ goed te onderscheiden zijn.
  • Cursieve letters zijn minder goed leesbaar.
  • Scherpe contouren van letters verbeteren de leesbaarheid.
  • Schaduwletters verminderen de leesbaarheid van de letters.
  • Het wordt afgeraden om te variëren in de spatieruimte tussen woorden omwille van de opmaak. Een constante spatieruimte bevordert de leesbaarheid.

Op zoek naar een mooi lettertype dat wordt ondersteund door de browsers?
Kijk op Google Fonts.
Font Pair helpt je om geschikte lettercombinaties te maken.

Enkele andere handige tools:

  • Font Size Guidelines for Responsive Websites: Dit is een artikel dat je tips geeft over hoe je de juiste lettergrootte kunt aanpassen aan het apparaat waarop je website wordt bekeken. Het geeft je ook een aantal richtlijnen voor het gebruik van tekstinput, secundaire tekst en het bekijken van je ontwerpen op een echt apparaat.
  • Choosing Web Fonts: A Beginner’s Guide: Dit is een gids van Google Design die je helpt om een goed lettertype te kiezen voor je website. Het legt je uit wat de verschillen zijn tussen serif en sans-serif lettertypes, hoe je de leesbaarheid en de uitstraling kunt verbeteren, en hoe je de laadtijd en de prestaties kunt optimaliseren.
  • Font Picker: Dit is een Chrome-extensie die je in staat stelt om lettertypes en hun details te identificeren op elke website. Je kunt ook verschillende lettertypes vergelijken en testen op je eigen tekst.
  • Best web fonts: how to choose and use fonts on a website: Dit is een blogpost die je laat zien hoe je de kleur, de stijl en de achtergrond van je lettertypes kunt instellen met CSS. Het geeft je ook een aantal voorbeelden van goede webfonts en hoe je ze kunt gebruiken.

Kleurgebruik en contrast

Een  van de belangrijkste klachten van slechtziende en oudere mensen betreft het contrast tussen letter en achtergrond.

Ook achtergronden met een watermerk of pastelkleurige tint zorgen voor veel te weinig contrast en dit gaat ten koste van de leesbaarheid. Gebruik dus een egale kleur die contrasteert. Over het algemeen zijn donkere letters op een lichte achtergrond te prefereren.

contrast

‘Effectief met kleur’ zie de site van Accessibility:

De kleurencombinaties die over het algemeen als het best leesbaar worden getypeerd zijn:

  • zwart op wit (niet mijn voorkeur omdat dit op het beeldscherm vaak te fel is voor de –soms vermoeide- ogen).
  • donkergrijs op wit
  • (donker)blauw op wit
  • zwart op geel
  • (donker)groen op wit
  • rood op wit
  • rood op (licht)geel

De kleurencombinaties die als het minst leesbaar worden aangemerkt en daarom moeten worden vermeden zijn:

  • oranje op wit
  • zwart op paars
  • rood op groen
  • groen op rood
  • oranje op zwart

Welke emoties horen bij welke kleur?

Rood Sport, actie, dynamiek, energie, leven, liefde, passie, kracht, gevoel, gevaar, agressie. Paars Royaal, koninklijk, betrouwbaar, macht, nostalgie, ijdelheid, decadentie, extravagantie, passie, gezellig, vrouwelijk.
Groen Natuur, planten, gezondheid, jeugd, vrede, balans, veiligheid, jaloezie, bitterheid. Maar ook: vergif! Roze Delicaat, zacht, gevoelig, naïviteit, vrouwelijk, ijdelheid, vertrouwen, romantiek.
Blauw Zee, vakantie, diepte, oneindig, verlangen, rust, harmonie, balans, vertrouwen, betrouwbaar, serieus, mannelijk. Bruin Aarde, aromatisch, ouderwets, simpel, gezellig, saai, gemiddeld, somber, herfst.
Oranje Nederland, voetbal, warmte, levendig, energie, activiteit, moed, sociaal, plezier, geluk. Grijs Neutraal, sober, theorie, elegant, technologie, saai, middelmatig, eenzaam, ouderdom, verdriet, modern, toekomst.
Geel Energie, zon, licht, goud, vrolijk, optimisme, warmte. Zwart Elegantie, stijl, kracht, nacht, eenzaamheid, geheim, kwaad, negatief, conservatief, dood, verdriet, melancholie.
Wit Trouwen, schoonheid, onschuld, licht, helderheid, neutraal, nieuw, modern, het goede, functionaliteit, perfectie, eerlijkheid, open.

Andere opmaak die bijdraagt aan de leesbaarheid

Enkele aandachtspunten waar je rekening mee moet houden als je jouw content laat vormgeven.

Regellengte

centimeterLange regels zijn vermoeiend. Uit een onderzoek van internet marketeer Jim Connolly blijkt dat de leesbaarheid van een web tekst bij meer dan 95 tekens behoorlijk keldert .
Het gebruik van te korte regels, zorgt er echter weer voor dat de vaart uit het lezen verdwijnt. Een ideale regellengte is 60 à 70 lettertekens op één regel. Maar dit hangt ook af van het schermformaat.

Interlinie

alineaAls basisregel kun je stellen dat de regelafstand (line-height in CSS) 1,5 keer de lettergrootte bedraagt. Dit is ook afhankelijk van het lettertype en geldt niet voor de koppen.

Aantal regels en witruimte

Hoe goed je ook schrijft:
Grote tekstblokken schrikken af.  Probeer alinea’s te maken met vier tot zeven regels en gebruik opsommingstekens, afbeeldingen en kopjes waardoor de tekst luchtiger en dus leesbaarder wordt.

Responsive Design

Last but not least: houd er rekening mee dat jouw site wordt weergegeven op zowel kleine als grote schermen. Zo zal een grote letter op een phone anders overkomen dan op een tablet of pc. Goede responsive design zorg ervoor dat de groottes op de verschillende displays zijn afgestemd. Staar je dus niet blind op de weergave op één scherm en vertrouw erop dat je webdesigner weet wat hij/zij doet!

Veel succes!
Karen Nijst

 

Over Karen Nijst

Ik heb jarenlang als marketing-communicatie adviseur gewerkt en denk dat ik destijds één van de eerste ben geweest in Nederland, die een computer in huis haalde. Iedereen verklaarde me voor gek. Zo'n log ding ... dat is toch geen aanwinst voor het interieur? Maar ik was verkocht!
Inmiddels ben ik al lange tijd gecertificeerd php-programmeur en webdesigner, toch blijf ik het belangrijk vinden dat de site van mijn klanten er niet alleen gelikt uitziet maar óók resultaten oplevert. Dat doe ik door mee te denken met de klant, waarna ik de wensen ‘vertaal’ naar technische oplossingen. De laatste jaren bouw ik voornamelijk WordPress-sites, WOOCOMMERCE webwinkels en sites op maat, waarvoor ik de themes schrijf en verschillende plugins. Daarnaast help ik mijn klanten bij het schrijven van commerciële teksten die het goed doen in de zoekmachines.
Contact opnemen? +31 (0)6-52 65 37 61 info@kahlo.nl